Eagle River en Seward - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Eagle River en Seward - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Eagle River en Seward

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

27 Juli 2011 | Verenigde Staten, Seward

Vanuit Valdez reden we terug richting Anchorage. We hadden nu prachtig zicht op de bergen van de Wrangell Mountains & St Elias N.P. Dit park alleen is al groter dan Zwitserland en er wonen zo'n 600 mensen. De enige manier om een plaats te bereiken is via twee gravel wegen, lopend of met een watervliegtuig. We hebben mooi gekampeerd bij de Matanuska Glacier en zijn de dag erop doorgereden naar Eagle River. Daar maakten we een hike van enkele uren door een gevarieerd landschap. Rammelend met steentjes en belletjes gingen we op pad. Beren zijn leuk om te zien, maar je moet ze niet verrassen, vandaar dat het verstandig is om wat geluid te produceren. Een optie is om hardop te praten, maar na een goed gesprek van wel twee uur geven we deze taak over aan de belletjes. We kwamen bij Reflection Lake, waarin een beverdam lag. Via Anchorage reden we direct door naar Seward, dat aan een baai ligt in het zuiden van de Kenai Peninsula. Hier hadden we twee stralende dagen met een strak blauwe lucht. De eerste dag gingen we met een boot op pad de baai in en naar de Holgate Glacier. Onderweg zagen we een zeeotter op zijn rug dobberen. We mogen blij zijn dat Alaska gekocht is van de Russen, anders waren die otters allang verdwenen, aangezien de Russen er bontmiutsen van maakten. Het schijnt een bloeiende handel geweest te zijn. Verder zagen we bultrugwalvissen, een vinwalvis, papagaaiduikers en common murre, een vogel die lijkt op een pinquin en wel 200 meter diep kan duiken. De gletsjer is ook imposant met zijn blauwe ijsmuren van wel 100 meter hoog. Af en toe valt er een brok af met veel geweld. De meeste gletsjers hier zijn zich aardig aan het terugtrekken de laatste jaren, sommige wel tot tientallen mijlen. Wanneer we terug komen hebben we nog tijd om een wandeling te maken naar de Exit Glacier in een zijdal. 's Avonds lekker vis gegeten en een vuurtje gestookt. De volgende dag terug naar Anchorage. Wanneer we onderweg stoppen om de route te bekijken, zien we een bord, vlucht met een bushplane voor $ 50,-. Nu was dit natuurlijk een lokkertje, maar even later konden we wel met het watervliegtuig de lucht in. De piloot kwam eerst even langs om ons gewicht te schatten en te bepalen hoeveel hij moest tanken. Daarna instappen en wegwezen. We krijgen een koptelefoon op om met elkaar te kunnen praten, vanwege al het lawaai van de propeller. Heel snel stijgen we op en na een vlucht over een groen zijdal zitten we snel boven de gletsjers. We weten dat Alaska een immens land is, maar hierboven besef je pas goed hoe groot het land is en hoe ondoordringbaar het is. Er lopen maar een paar wegen door Alaska en daarbuiten is er gewwon niets anders dan bos, bergen, meren, ijsvelden en gletsjers. Boven op de berg ligt een immens groot "icefiels", vanwaaruit verschillende gletsjers de dalen vullen, het is een prachtig gezicht. Ook zien we overal mooi meertjes liggen, dat het transport met een "bushplane" zo ideaal maakt. Een op de zeven mensen uit Alaska kan een watervliegtuig besturen en sommige leren eerder vliegen dan een auto besturen en dat kan al van af je zestiende. Via een ander dal vliegen we weer terug en dalen we af naar het water. Een half uur later staan we alweer op de grond, maar het is een ervaring waar we nog lang over napraten.

Liefs

Evarien en Hennie

• 28 Juli 2011 - 07:06

Harry Lucy:

Hennie en Evarien,
    Wat een avontuurlijke reis.
    Leuk dat we zo mee kunnen genieten

Liefs uit Terborg

• 28 Juli 2011 - 08:42

Anneke Pietersen:

Wat een enorm bijzondere ervaring is dit!!! Jullie schrijven het zo mooi op, dat ik zelf bijna in het vliegtuig zit! Spannende avonturen. Erg veel plezier,
    Groetjes, Anneke

• 28 Juli 2011 - 10:12

Cees Schrikkema:

Geniet van de verslagen! Wat een pracht reis. En zo asociaal lang... Geniet verder en laat ons meegenieten. Grtz, Cees

• 28 Juli 2011 - 11:19

John En Karin:

Alaska stond al op mijn lijstje, maar nu weet ik het zeker.......ik wil oooooooook
    dank jullie wel voor prachtige foto's, films en leuke verhalen, we genieten er enorm van.
    Geniet maar lekker verder

Liefs van ons John en karin

• 28 Juli 2011 - 13:19

Koen.sr@live.nl:

Ik probeer het opnieuw maar totdusver is mijn reactie niet doorgekomen; wellicht doe ik iets niet goed??
    Zoals ik al eerder meldde ben ik onder de indruk van jullie ondernemingszin en -durf!!
    Ademloos las ik jullie reisverslag Ëagle River en Seward: prachtige avonturen. Blijf gezond en geniet van al het moois. Ik blijf jullie supporter. (oom)Aat

• 28 Juli 2011 - 14:20

Matanja De Graaf:

Dit zou toch echt iedereen een keer in zijn/haar leven meegemaakt moeten hebben. Wat een geweldig avontuur! Hoop nog veel van jullie verhalen te mogen lezen. Geniet ervan!!!
    Liefs, Matanja

• 29 Juli 2011 - 19:09

Anne En Jo:

nooit gedacht dat Alaska qua natuur nog mooier is dan Noorwegen. En het weer blijkbaar ook. Geweldig!

• 31 Juli 2011 - 12:41

Evelien Uit Nagele:

zooooooooo grooooooooooot!
    heb ook even gegoogeld en op mijn manier boven jullie meegevlogen!
    schitterend.
    liefs