Onze fietstocht begint echt! - Reisverslag uit Whittier, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Onze fietstocht begint echt! - Reisverslag uit Whittier, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Onze fietstocht begint echt!

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

31 Juli 2011 | Verenigde Staten, Whittier

Zo we hebben onze Limo ingeleverd en zijn nu echt aangewezen op vervoer per fiets. Een nieuw hoofdstuk van onze reis. Met de fiets en veerboten langs de kust van Alaska naar het noordelijkste puntje van Vancouver Island, Port Hardy, waar we 7 augustus aan zullen komen. De fietsen staan opgepakt in de tuin, we drinken nog een koffie en worden uitgezwaaid door Adora en Denise, die ons in 26th Street Hostel hebben ontvangen. Het is warm en we kunnen gelukkig via een fietsroute langs een creek en een fietspad langs een redelijk rustige weg de stad uit. Dan fietsen we met de wind in de rug langs de Seward Highway. We fietsen langs een prachtige baai, de Turnagain Arm. Gelukkig is de "shoulder" ruim en hebben we genoeg plek om te fietsen. Een fietser in Anchorage had ons al verteld dat het vissen op zalm dit weekend vrij is gegeven.Dus je kunt je indenken dat het druk is op de weg met vissers, die dit weekend hun vriezer willen aanvullen. Onderweg zien we dan ook bij elke Creek, waar zalmen tegenop zwemmen, massa's mensen aan het vissen. Vissen is hier in Alaska echt een natinale sport, waar iedereen aan mee doet. Vlakbij Bird Creek, onze bestemming voor vandaag, ligt zelfs een prachtig vrijliggend fietspad, waarop we morgen doorrijden tot aan Girdwood. Op de State Kampeerplaats komen we Roger tegen, die vertelt dat hij op alles bezuinigt om maar zo licht mogelijk te reizen. Alleen heeft hij net een 12=pack budweiser bier gekocht voor de nodige calorien. Hij heeft nu twee opties, of alles opdrinken en morgen last hebben van een kater, of met het grootste gedeelte van het bier morgen iets zwaarder bepakt verder fietsen. Wanneer wij 's ochtends opstaan is hij trouwens al lang vertrokken. Vandaag komen we honderden fietsers tegen, die een tweedaagse tocht fietsen in het kader van: "ride for life" om geld in te zamelen voor kankerbestrijding. We hebben daardoor wel heel wat aanspraak onderweg. Bij Girdwood verblijven we in een hostel en maken een mooie wandeling door bos en bergen. Om een rivier over te steken moeten we gebruik van een "handtram" maken, een kabelbaan die je zelf of met hulp van mensen op de oever moet voortbewegen. Regen, we komen doorweekt aan bij ons hostel, nadat we gelukkig wel een lift kregen van aardige amerikanen.Een warme douche, de vis in de pan en nog wat nakletsen maken de dag compleet. We fietsen door over datzelfde mooie vrijliggende fietspad naar Portage, waar we een cabin nemen. Het weer is inmiddels na twee prachtige weken wat wisselvalliger geworden, dus trakteren we ons op een bed met een dak boven ons hoofd. Bovendien is er een groot vuur waar we ons heerlijk aan kunnen warmen. Hier ook weer een mooi vrijliggend fietspad, aangelgd langs de rivier , voorzien van een "boardwalk" en bruggetjes. Wanneer we aan het einde bij de Portage glacier aankomen, zien we net een zwarte beer op 100 meter afstand over de weg de bosjes in duiken. Wanneer we daar 20 minuten later zelf doorheen moeten praten we heel wat af om onze komst bij onze zwarte vriend aan te kondigen. Dan is het 25 augustus en gaan we eerst naar de trein, die ons door een tunnel, waar niet gefietst mag worden, naar Whittier brengt. Daar stappen we 's avonds laat op de boot naar Juneau, een reis die wel 37 uur zal duren.

Liefs

Evarien en Hennie

• 01 Augustus 2011 - 07:32

Fieke:

Wij genieten mee vanaf "onze" boot en vanuit de tuin. Heerlijk fotootjes kijken! We vinden jullie natuurlijk stoer. De zomer gaat hier nu ook beginnen! Dus ook hier een lekker vuurtje in de tuin 's avonds!
    kus van je zus

• 01 Augustus 2011 - 11:57

Evelien Uit Nagele:

waaaaaaaaaaaaaauw, de wereld aan je voeten!
    XX

• 03 Augustus 2011 - 09:49

Hilde:

Ik kon jullie nu pas terugvinden dus lees vandaag voor het eerst dit verslag!
    Begon me al zorgen te maken;).
    Leuk hoor, ik ga zo de rest lezen en bekijken.
    Hebben jullie zelf ook al een visje gevangen?
    Liefs,
    Hilde

• 03 Augustus 2011 - 15:45

Cora En Kees:

Hoi luitjes,

eindelijk even tijd, want afgelopen weekend waren we op hort.
    Klinkt en ziet er allemaal fantastisch uit, afgezien van de regenbuien, daar zitten wij fietsers echt niet op te wachten toch? Jullie zullen wel geen zalm meer kunnen zien als jullie weer thuis zijn en de mootjes zullen hier waarschijnlijk ook aan de kleine kant zijn de amerikanen kennende.
    Die veerboot is ook wel erg groot voor zo'n fiets, maar het schiet wel lekker op en je zit in ieder geval droog. Ik heb het weer even bekeken ik waarschijnlijk hebben jullie de komende tijd in ieder geval droog weer. Wel af en toe bewolkt, maar daar kunnen jullie wel tegen.

Geniet en we kijken uit naar jullie volgende verhaal. XXX