Indianenverhalen. - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Indianenverhalen. - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Indianenverhalen.

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

06 Augustus 2011 | Canada, Prince Rupert

We zitten nog steeds in Prince Rupert en hebben een soort van regeldagje.
Spulletjes kopen, wassen etc. En ook nog tijd om een verhaaltje te plaatsen, want ons hostel heeft vrij internet en verse koffie. We hebben in al onze verhalen veel over de natuur van Alaska verteld, maar niet over de oorspronkelijke bewoners, de indianen die lang geleden vanuit Euro-Azie naar Alaska zijn gekomen, toen de Beringstraat nog dicht zat en de continenten nog aan elkaar zaten. Ze hebben zich hier gevestigd en er bestaan nu nog een aantal verschillende stammen die regio gebonden zijn. In het gebied waar wij de laatste week zijn geweest wonen de Tlingit en er zijn gelukkig nog veel herinneringen aan hun rijke verleden bewaard gebleven, zoals vele totempalen. In een dorp woonde een clan met een clanleider. De clan kon wel uit honderden mensen bestaan en ze woonden samen in een of meerdere clanhuizen, waarvan velen voorzien waren van totempalen. De totempalen konden verschillende doelen hebben. O.a. een herinnering aan de doden. Voordat de westerlingen kwamen werd de as van een dode ondergebracht in een totempaal en werd zijn verhaal op de paal uitgebeeld, daarna werden de doden begraven. Andere palen dienen om een verhaal te vertellen om de jongeren te onderwijzen over het verleden en de waarden van de clan.
Op de totempalen worden vaak dierenfiguren afgebeeld, zoals de raaf, de arend, een kikker, een walvis of een beer of zalm.
De legende over het ontstaan van de zalmtrek gaat als volgt.
De raaf ging elke dag met zijn twee slaven op zoek naar vis in de zee.
Op een dag vingen ze niets en moesten ze verder de zee op om wat eetbaars te kunnen vinden. Daar kwam de raaf een mooie vouw tegen, "de vrouw van de mist". Hij vond haar zo aardig dat hij haar ten huwelijk vroeg. Op een dag merkte hij dat zijn vrouw door in het water te roeren met haar hand twee vissen ving. Dat wilde hij ook kunnen, maar zijn vrouw vertelde hem dat hij niet bevoorrecht was om die kracht te bezitten. De raaf werd heel kwaad en wilde zijn vrouw aanvallen met een mes, waarop zijn vrouw oploste in de mist en hij haar kwijt was. Toch was zijn vrouw hem nog goedgezind en stuurde hem elk jaar verse zalm, die vanuit de oceaan de rivier op kwam zwemmen om te paaien. Zo zijn er talloze verhalen uit de indianencultuur, die natuurverschijnselen verklaren.
De paal met de eagle verklaart het ontstaan van donder en bliksem. Wanneer de vogel zijn vleugels tegen elkaar slaat ontstaat de donder en uit zijn ogen schieten bliksemschichten.
We wilden jullie deze verhalen niet onthouden.

• 07 Augustus 2011 - 12:14

Corrie Kamma:

Lieve trekkers,
    Fijn zo'n uitgebreid verslag; de foto's en de video's nu allemaal bekeken. Super om dat mee te kunnen maken en anderen ervan mee te laten genieten.
    Ben net thuis van 2 weken Zwitserland en een paar dagen Tuk (Steenwijk) waar mijn zus en zwager wonen. Die hebben beiden beginnende Alzheimer. Hun korte geheugen laat hen vaak in de steek maar we kunnen nog goede gesprekken voeren. En ik kan met ze wandelen, lekker eten klaar maken en dat vinden ze geweldig.
    In Kiental was het regenachtig weer maar wij (vriendin en ik) schilderden (workshop: Malen als innere Erfahrung) binnen en konden dat de hele dag door doen. Wel vermoeiend, maar ik deed het graag. Daarna een week voor ons zelf, wandelen e.d. tussen de buien door. De laatste dagen toch nog leuke tochten gemaakt, maar we vermeden de bergpaden met keien omdat ik mijn enkels moest ontzien (paar maanden geleden lelijk gevallen).
    Tot de volgende keer! Hartegroet, Corrie.

• 07 Augustus 2011 - 13:27

Cora En Kees:

Hoi wereldreizigers,

Na verhalen over wilde zalm en beren op de weg in de vorige aflevering nu wat een indianenverhalen die jullie jullie ons op de mouw proberen te spelden. Leven er eigenlijk nog wel indianen in Canada behalve de eskimo's? Wel mooie totempalen trouwens.

Prachtige reis die jullie maken hoor, we zijn helemaal jaloers hier.
    Maar hier is het ook elke dag vakantie met tropische temperaturen en dito regenbuitjes(16 graden en slagregens die normaliter in november voorkomen), dus het is hier prima vertoeven! Helemaal niet erg dat we moeten werken eigenlijk. Onze tijd komt wel weer....

Ga zo voort en geniet van alles! Wij genieten mee op afstand. XXX

• 10 Augustus 2011 - 06:56

Rob:

Geweldig zeg. Ik geniet ontzettend van jullie verslagen en de foto's.
    hoe houden de fietsen het? Veel plezier!

Cheers Rob

• 10 Augustus 2011 - 08:21

Jolanda Huibers :

We genieten hier volop van jullie geweldige verslagen en prachtige foto's!
    Wat moet het fantastisch zijn om dit allemaal in het echt te zien,fijn dat we het zo mogen meebeleven!
    Groetjes Jolanda en een dikke knuffel van Damon voor Evarien

• 16 Augustus 2011 - 11:55

Jacques :

Hoi Evarien en Hennie,
    Jullie maken zo weer heel wat mee, zeg! Mooi om al die bijzondere ervaringen te lezen.
    Bedankt voor jullie kaart voor het hele schoolteam. Gisteren zijn we met heel veel enthousiasme en goede moed begonnen. De verbouwing is nog lang niet klaar, maar we konden in elk geval in de groepslokalen weer aan de slag.
    Namens het hele team wens ik jullie een heel plezierig vervolg van jullie reis!

• 18 Augustus 2011 - 16:16

Jacobine:

Lieve Evarien en Hennie,

Wat een mooie verhalen en prachtige foto's. Ik kan uit alles opmaken dat jullie het fantastisch hebben. En wij zijn deze week weer begonnen op school. In de rommel, want de verbouwing was nog niet klaar. De aannemer had verkeerd glas besteld...... Gelukkig waren de klassen wel op orde, had in ieder geval elk lokaal daglicht (en bijna elk lokaal een aantal ramen met hardboard ervoor). Maar we hebben het gezellig gemaakt, door de hardboards te beschilderen. Ook waren er overal verse bloemen neergezet.

Maar, daar moet jij Evarien je vooral niet druk om maken. Ga heerlijk door met genieten, het is je gegunt. Hou ons op de hoogte met die prachtige verhalen en mooie plaatjes!!

Lieve groet en dikke knuffel,

Jacobine

• 24 Maart 2014 - 13:50

HED4HE:

222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222987R880IO7T FOI9[- I
    \

J78H5975V06