Alert Bay, Grizzlys en Orca's - Reisverslag uit Alert Bay, Canada van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Alert Bay, Grizzlys en Orca's - Reisverslag uit Alert Bay, Canada van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Alert Bay, Grizzlys en Orca's

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

18 Augustus 2011 | Canada, Alert Bay

Beste mensen,
Dit wordt geen lang verhaal, want buiten is het 25 graden celcius en we pakken dadelijk natuurlijk een terrasje. Maar eerst ons avontuur op Alert Bay. Met de ferry kwamen we aan in Port Hardy, het noordelijkste puntje van Vancouver Island. Staan we voor een winkelcentrum en vragen we waar Port Hardy downtown ligt, antwoordt de mevrouw, maar daar sta je al middenin. Oeps, we moeten er aan wennen dat de stadjes er hier iets anders uitzien. Van hieruit fietsen naar het zuiden. Na enkele kilometers hadden we al onze eerste "bear encounter". Een twee jaar oude zwarte beer liep langs de weg en enkele kilometers verder een moeder mer jong, zo schattig en klein, je zou het jong haast knuffelen. Maar daar had ma vast wat op tegen. Wanneer dat zo door gaat schieten we niet echt op met onze fietstocht. Na 50 km nemen we de Ferry naar Alert Bay. Dit is een eilandje voor de kust van Vancouver Island. Daar hebben we drie dagen gekampeerd. Er staan veel totempalen en er is een actieve indianen gemeenschap, de Mangis. Je kunt er mooi wandelen en je kunt van hieruit een aantal tochten maken. Een tocht ging 's morgens rond 6 uur met een bootje naar Knight Inlet, een inham op het vasteland van Canada, een tocht van 2 uur. Daar stapten we over op een klein bootje en voeren door een gebied waar veel grizzlys voorkomen en van het malse gras op de oevers komen smullen. Het was natuurlijk maar de vraag of we ze zouden zien. De eerste paar uur zagen we niet veel. Wel Bald Eagle en een aantal reetjes, maar de beren lieten zich niet zien. Dan een lunch en het nogmaals proberen. Nu was het raak, ma grizzly met 2 jongen van 20 maanden kwamen in beeld en dat bleven ze wel ruim een uur. Ze vullen de dag met het eten van wel 70 kg gras en wisselen het eten af met slaapjes in het bos. Ook waren de jongen en ma aan het ravotten, we hebben ervan genoten. Kijk zelf maar op de foto's en filmpjes. De volgende dag met een zeilboot de Johnson Straith opgevaren om Orca's te gaan zien. Eerst nog een paar Bultrug walvissen en later kwamen we op het spoor van een groepje Orca's. Dit waren Orca's die migreren vanuit Argentinie naar hier en zich voeden met o.a. zeehondjes. Ze duiken elke keer onder en het is de vraag waar ze weer boven komen. We hebben ze een hele tijd gevolgd wat erg spannend was. Op een bepaald moment zagen we ook zeehondjes zwemmen. Gelukkig konden we de zeehondjes waarschuwen niet de kant van de Orca's op te gaan. Het waren 3 mooie dagen op Alert bay, waar we 's avonds lekker zalm aten bij onze tent en natuurlijk een kampvuur maakten.

Tot ons volgende verhaal

Evarien en Hennie

• 19 Augustus 2011 - 06:54

Kees,ook Namens Cora:

Zomaar de eerste voor een reactie, dat komt niet vaak voor. Prachtige dingen maken jullie weer mee. Gelukkig zien jullie veel beren NAAST de weg en er niet op. Prachtig filmpje zal het zijn. Ik ben waarschijnlijk te snel en dat terras is natuurlijk veel leuker dan die foto's en filmpjes uitzoeken. Een beetje vakantie vieren tijdens de reis moet ook af en toe kunnen.
    Ik wist ook niet dat beren gras eten. Honing en zalm lijkt me veel voedzamer. Lekker veel eten in de zomer en daarna meteen een half jaar winterslapen.
    Ik vraag me trouwens af hoe je zeehonden waarschuwt voor orca's. Hebben jullie soms een plastic orca aan boord of iets met orca geluiden?

Allora, ik ga later de foto's en filmpjes bewonderen. Houd jullie haaks. XXX

• 19 Augustus 2011 - 09:51

Corrie Kamma:

Hallo Evarien en Hennie,
    Wat een mooie ervaring, deze "beren op je weg", maar dan letterlijk!
    Ben benieuwd naar de filmpjes...
    Eigenlijk zou ik nu in Engeland moeten zijn maar ik had mijn verkeerde, 2 jaar geleden verlopen, paspoort bij me op Schiphol en geen ander officieel reisdocument/identiteitsbewijs. Dus moest ik naar Leusden terug en ging Miu vooruit. Gelukkig kan ik de avondvlucht pakken. Helaas voor Agaath, nu zal ze 2x naar de airport in de buurt van Birmingham rijden. Maar ik laat mijn bezoek toch doorgaan. Na Ditmers overlijden gaan we meer en intensiever met elkaar om en dat voelt heel prettig.
    Jullie verslag zal ik naar hen doorsturen.
    Veel plezier. Corrie

• 19 Augustus 2011 - 17:46

Henk En Anneke:

Hartstikke leuk om te horen en zien hoe jullie genieten. Opvallend hoeveel leuke dingen je op het water kunt beleven en hoe uiteenlopend... van kanoen tussen de ijsschotsen tot zeilen tussen de orca's. Veel liefs van ons en tot het volgende verhaal!

• 21 Augustus 2011 - 11:31

Evelien Uit Nagele:

Ook waren de jongen en ma aan het ravotten, we hebben ervan genoten. Kijk zelf maar op de foto's en filmpjes> ?????
    ben benieuwd naar de foto's?

veel genot!
    liefs!

• 22 Augustus 2011 - 15:37

David:

Wij zijn inmiddels terug in Nederland. Hadden een geweldige whaletrip vanuit Telgraph Cove.
    Hebben nog vrienden bezocht in Californie en familie in Connecticut en vandaag weer aan het werk, sob sob..... groeten ook van Maarten en Elisabeth (van de veerboot Prince Rupert-Port Hardy)

• 24 Augustus 2011 - 09:16

Evelien Uit Nagele:

de video 'Ma speelt met haar jongen' is toch echt een show voor de toeristen!
    prachtig!
    zo ook een nog beter beeld van de leefomgeving! bedankt maar weer.
    liefs.