VIK naar Pingvellir - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu VIK naar Pingvellir - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

VIK naar Pingvellir

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

06 Augustus 2013 | IJsland, Reykjavik

In VIK hebben we voor het eerst op Ijsland de puffins goed kunnen bekijken. Ze zitten op de steile kliffen en zijn koddig om te zien met hun gekleurde snavels. Wanneer ze aan komen vliegen om op de rotsen te landen, komen ze in een soort zweefvlucht aan met de oranje pootjes vooruit. De kliffen bij VIK bestaan uit basalt, gestolde lava, die na afkoeling breukvlakken geeft, waardoor 5 of 6 hoekige pilaren ontstaan. Haast heel IJsland bestaat uit basalt en de vorm komt ook vaak in de architectuur terug. We gaan verder richting het westen en bezoeken onderweg een waterval en een museumpje, waarin we een film bekijken over een familie die onder de Eyjafjallajokull gletsjer woont en daar een boerenbedrijf bezit. Toen daar in 2011 de vulkaan onder de gletsjer uitbarstte en het vliegverkeer in Europa stil kwam te liggen, ontstond er een stroom van water en modder van immense omvang, die maar net de boerderij niet meenam. Je beseft dan ook dat de IJslanders altijd rekening moeten houden met dit natuurgeweld. Na een vulkaanuitbarsting in 1783, die maanden duurde en hongersnood tot gevolg had, waardoor 10.000 van de 48.000 inwoners overleed, is zelfs serieus nagedacht om alle inwoners te verplaatsen naar Jutland in Denemarken. We gaan verder naar een camping bij Fludir, waar we twee dagen blijven. Het is een prachtige plek tussen de heuvels, maar het waait er stevig. We hebben geleerd dat het niet verstandig is om dan salade te eten, daar die maar zo van je bord kan waaien. Oftewel bij wind een stevige pot, rijst met een dikke saus, die een rukwind weerstaan kan. In de buurt ligt Geyser, die na al teveel zeepsop is gestopt met spuiten, maar gelukkig is er vlakbij nog eentje aanwezig die elke 4 - 8 minuten spuit. In de buurt ook nog een waterval bezocht die met echt donderend geraas naar beneden komt en door een nauwe kloof verder dendert. Dan naar Pingveillir nationaal park, waarin het breukvlak van de Amerikaanse en euro-Aziatische plaat aan de oppervlakte komt. Er is een diepe kloof, die elk jaar zo'n 1 - 2 centimeter breder wordt. Dit is ook de plek waar eeuwenlang het parlement van Ijsland bijeen kwam eenmaal per jaar om besluiten te nemen. O.a. het besluit is hier in het jaar 1000 genomen om de bevolking over te laten gaan naar het christendom. We hebben er prachtig gewandeld tussen de tafelbergen. De tweede dag op de camping was het lange weekend van de IJslanders afgelopen en stonden we ineens haast alleen opende camping.

• 08 Augustus 2013 - 09:02

John En Karin:

Leuk om weer foto,s te zien van Ijsland. Inderdaad noemde ik de puffins ook koddig.
    Ze vliegen ook zo grappig met borst vooruit en het lijkt net of je die snavel er zo vanaf kan halen, alsof die met een elastiekje om hun kop zit. Mooie foto,s hoor!
    Heb het goed verder!
    Lieve groet.

• 08 Augustus 2013 - 09:30

Anneke De Regt:

Hoi Hennie & Evarien,

Wat een mooie reis maken jullie. Ik was ooit in 1978 op IJsland en vond het er prachtig. Jullie foto's komen me allemaal zeer bekend voor. Geniet er nog van.

Anneke

• 08 Augustus 2013 - 09:35

Cora En Kees:

Hoi Luitjes,
    wat zien jullie weer prachtige dingen daar. Die puffins doen me meteen weer denken aan die prachtige BBC natuurseries van de trekvogels. Hoe laat spuiten de geisers in IJsland trouwens. Ook daar dus zeepsop er in, moet je blijkbaar niet te vaak doen....
    Wel even schrikken met die blauwe slofjes, alsof je weer aan het werk moet in je vakantie.
    Veel plezier verders daar. Groetjes, C&K

• 08 Augustus 2013 - 12:01

Bart:

tsjongejongejonge, wat een reis maken jullie weer!
    Geweldige foto's, en dat is w.s. nog maar een kleine selectie of is het rolletje steeds vol?
    Veel plezier nog.
    Groetjes, 219

• 08 Augustus 2013 - 20:48

Anneke En Henk:

Goed om te zien en te lezen dat jullie je goed vermaken. Voor straks thuis kan ik je aanraden om de roman Het laatste land van Threes Anna te lezen. Ik moet er steeds aan denken als ik jullie verhalen lees over het natuurgeweld en de geschiedenis van het eiland.
    Maar dat is voor later, eerst nog lekker genieten van al hetmoois daar.
    Liefs H&A

• 10 Augustus 2013 - 10:07

Aat Koen Sr:

Jullie kaart is gisteren aangekomen.Hartelijk dank. Wij vieren vacantie dichterbij: Midweek Beekbergen in een comfortabel huisje,passend voor tachtig-plussers.
    Fijn om jullie reis te kunnen volgen! Blijf gezond en optimistisch.Goede reis verder en geniet van alles.
    Aat sr.

• 12 Augustus 2013 - 09:35

Wendy:

Wat een schattige beestjes die puffins! Mooie foto's, leuk om te zien op een maandagmorgen bij Sanquin...

Gr. Wendy