Terug bij af in Seydisfjordur. - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Terug bij af in Seydisfjordur. - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Terug bij af in Seydisfjordur.

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

20 Augustus 2013 | IJsland, Egilsstaðir

Ja we zijn weer terug bij af, na 4 weken Ijsland zijn we weer terug in Seydisfjordur aan de Oostkust, waar overmorgen de Ferry ons naar Denemarken zal brengen. Het was een onvergetelijke, indrukwekkende en afwisselende reis met veel hoogtepunten. We zijn in het ziekenhuis, tenminste het voormalige ziekenhuis dat omgetoverd is in een gezellige Jeugdherberg. Buiten waait de wind stevig en is het koud, maar binnen is het goed en warm. We hebben een zalm in de pan met een uitgebreide salade. De jeugdherbergen bevallen heel goed, zeker nu het buiten wat frisser is dan tijdens de eerste warme weken. De laatste paar dagen zaten we ver van alles in een jeugdherberg aan het eind van een fjord of aan het einde van een gravelweg. Wie bedenkt het om hier een jeugdherberg te bouwen vroegen we ons af. De reden is simpel, het huis was jarenlang gebruikt om ontspoorde jongeren uit de "grote stad Reykjavik", op te vangen in een omgeving waar echt niets te beleven valt. We weten niet hoe het is afgelopen met deze jongeren, maar het opvanghuis is in ieder geval nu in gebruik als jeugdherberg. 's Ochtends eerst een wandeling in de omgeving en een goudplevier en een familie Alpensneeuwhoen gespot. Dat maakt de dag al haast goed. Na Dalvik zijn we eerst een paar dagen bij het meer Myvatn geweest en hebben er veel gewandeld. Het is een gebied met veel activiteit in de bodem. Het ruikt er naar zwavel, je ziet er stomende rotsen, pruttelende modderpoelen en overal de resten van vulkanische activiteit. We maken een wandeling door een kloof en door een lavaveld met grillige metershoge lavaformaties. Klimmen naar de rand van een oude krater en lopen rondom de kraterwand met prachtig uitzicht op de omgeving. Het meer is bekend vanwege de vele vogels die er te zien zijn en hoewel mei en juni daarvoor de beste tijd is valt er nog veel te zien nu. Een andere dagwandeling brengt ons na een uur wandelen aan de rand van een immens lavaveld, dat zich kilometers ver uitstrekt. Daar loopt ons pad doorheen. Heel apart om hier doorheen te wandelen en te beseffen dat het hier, gelukkig lang geleden, heel heet is geweest. Je loopt eigenlijk uren door een grote asla, met as en sintels. Ook hier weer prachtig gekleurde bergen en stomende aarde.
Dan naar Jukolsargjufur Canyon, waar we een paar mooie trektochten maken. Vulkanische uitbarstingen hebben het land gevormd en de rivier heeft een enorme kloof gevormd door het harde basalt. Wanneer lava afkoelt ontstaan er scheuren en vormt zich de basaltstructuur. Dan nog een laatste waterval, de grootste van Europa, Dettifoss, die met veel geweld naar beneden dendert. Het begint herfst te worden hier, bladeren kleuren rood en paddestoelen komen tevoorschijn. Een politieagente vertelde ons dat volgende week begonnen wordt met het binnenhalen van de schapen die overal in de bergen ronddolen. Vorig jaar viel de winter begin september in en was het voor 10.000 schapen te laat en dat wil men niet meer laten gebeuren natuurlijk.
Nou dan is het voor ons ook wel tijd om Ijsland te verlaten, voordat de sneeuw ons overvalt. We kijken terug op een prachtige vakantie in Ijsland en genoten van elke dag. Het is opmerkelijk dat elk gebied waar je verblijft anders is en zijn charme heeft. Denk je het wel gezien te hebben, kom je weer in een gebied dat weer totaal anders is. Zeker een reden om terug te komen. Hoewel onze Corsa zich goed heeft gehouden, moeten we het eens met een 4WD proberen en in het voorjaar vogels gaan spotten. Nou morgen gaan we het rustig aan doen en donderdag 2 dagen op de Ferry naar Hirtshals in Denemarken.

Liefs en tot in NL

Evarien en Hennie

• 20 Augustus 2013 - 22:37

Jo En Anne:

Wat jammer, dat het al bijna afgelopen is met de reisverslagen en foto's.
    Goede terugreis !

• 21 Augustus 2013 - 09:00

Henk En Anneke:

Heerlijk al die uitgebreide verhalen!
    Een goede terugreis, hier is het ook best fijn.
    Tot gauw.
    H&A

• 21 Augustus 2013 - 09:10

Cora En Kees:

Het is voorbij voor je het weet. Gelukkig hebben wij hier ook nog steeds zomer en is het soms 25 graden, dus pas op dat jullie geen hitteshock krijgen. Om te wennen is het zondag kouder en gaat het regenen, dat scheelt.
    Goede reis en tot volgende week. C&K

• 21 Augustus 2013 - 10:24

Harry En Lucy:

We hebben genoten van jullie foto's en reisverslag. Zo is het ook weer mooi geweest met jullie korte vakantie. Een veilige terugreis en tot in het warme Nederland.

Liefs Harry en Lucy

• 21 Augustus 2013 - 14:27

Anneke En Wim:

Ja, die afwisseling op IJsland, die verwacht je daar niet. En al dat moois op slechts 3 uur vliegen van NL. Geniet nog van de laatste dagen. Wij gaan morgen naar Staphorst... fietsen in de omgeving. Hopen dat we gaan mazelen oplopen.
    We zien jullie dinsdagavond in Amsterdam. Tot dan!

• 21 Augustus 2013 - 15:14

John En Karin:

Dank jullie wel voor de leuke verhalen en mooie foto's
    Een fijne terugreis!

• 26 Augustus 2013 - 15:10

Evelien En Thijs:

en yess, weer thuis, welkom in warm Hilversum!!
    eef en hennie, weer ernstig genoten van de prachtige reis van jullie. geweldig om ijsland door jullie ogen mee te maken! bedankt en sterkte!!

• 31 Augustus 2013 - 07:12

Mirjam & Co Van Der Sluis:

Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt en wat een mooie foto's zitten erbij! Jullie zien er erg gelukkig uit! Liefs Mirjam