Barcelona - Reisverslag uit Sant Feliu de Guíxols, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Barcelona - Reisverslag uit Sant Feliu de Guíxols, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Barcelona

Blijf op de hoogte en volg Evarien

08 April 2016 | Spanje, Sant Feliu de Guíxols

Inmiddels al een stuk langs de kust gefietst naar Sant Feliu de Guixols, een prachtige tocht met mooie vergezichten, maar ook pittige klimmetjes. Dat heb je vaak nodig voor mooie vergezichten blijkt.

Even een terugblik van de drie dagen Barce. Elke dag namen we de bus van de camping om 9.15 naar Barce en flaneerden we wel een tijdje over de "Ramblas". Vlakbij ligt de markt "Boqueria", waar vis, vlees, groenten, fruit en lekkere jugos (vruchtensapjes) te koop zijn. Alles is prachtig uitgestald met oog voor kleur. Dan is het natuurlijk ook tijd voor een koffie, Cafe Americano, en een dulce. We bezoeken de Kathedraal, met vele altaartjes, de een nog mooier dan de ander. Elk altaar vertelt een stripverhaal. Dan het museum de la Ciudad, waar we uren onder de grond verblijven om te kijken naar opgravingen uit de Romeinse en vroeg christelijke tijd. Prachtig om zicht te krijgen op badhuizen, wasserijen, ververijen, wijnhuizen uit die tijd. Elke avond wanneer we in de bus van 8 uur zitten terug naar de camping in Mataro zijn we blij dat de voetjes even rust krijgen.

Dag twee wordt grotendeels bepaald door de architect Gaudi. Allereerst naar de "Sagrada Familia" de kerk waaraan al tijden gebouwd wordt en hopelijk af is in het 100ste sterfjaar van Gaudi. Dat is tenminste het plan. Hoe beschrijf je dit organische bouwwerk, dat een sterke relatie heeft met de natuur en waarvan elk detail je weer verrast. Van buiten imposant door de gevels met beeldengroepen en de vele klokkentorens. Binnen de pilaren die als bomen het bladerdak dragen. Het licht dat door de gekleurde ramen valt geven een aparte sfeer. Je kunt hier uren verblijven. We nemen ook nog de lift naar 60 meter hoog om de torens en de bouwvakkers tegen te komen die de deadline van 2016 moeten halen. Na dit alles eerst een lunch. In een buurtcafé/ restaurant nemen we het dagmenu van € 10,-, en worden verwend. Het is een plek waar velen uit de buurt samenkomen en de sfeer is hartelijk en ontspannen. De kokkin heeft tijd om een baby van de gasten te voeren, een aantal oude mannetjes speelt domino en dametjes zitten lekker te kletsen. Zelfs wij voelen ons welkom. Dan naar Park Guell, maar de kaartjes zijn uitverkocht, dus tickets voor morgen gekocht. Wat rest er dan nog in de wijk van begin 20ste eeuw. Mooie organische architectuur van Gaudi in het "Casa Battlo" bijvoorbeeld. Je betaalt € 22.50, maar dan heb je ook wat! Er is niets recht in dit huis, alle wanden en plafonds bestaan uit ronde vormen en vele kleuren. Het trappenhuis is betegeld met blauwe tegels en door het geribbelde glas hebben we het idee dat we ons onder de zee bevinden. Je wordt telkens weer verrast door de vindingrijkheid van Gaudi om er iets moois van te maken. Op het dak zijn de schoorstenen versierd met vele gekleurde tegeltjes.

Natuurlijk is er ook tijd voor Picasso. Via internet kaartjes gekocht voor een bezoek aan het museum. Blijkt verstandig te zijn om je planning hier te kunnen halen. We vervolgen de ontwikkeling van Picasso vanaf zijn 15de en zien dat zijn eerste schilderingen op houten plankjes werden gedaan. Dan naar de kerk van de vissers, die in tegenstelling tot de kathedraal en de Sagrada uitblinkt door eenvoud. Park Guell is weer een cadeautje van Gaudi. Paden worden ondersteund door pilaren, gelijkend op bomen. Er is een golvende bank van tientallen meters, betegeld met vele kleurrijke tegels. De huisjes en vooral de daken zijn moeilijk te beschrijven en moet je gewoon zien.

• 08 April 2016 - 21:05

Elisabeth:

Fantastische stad, Barcelona, maar jullie zijn vast ook blij weer op de pedalen te zitten! Voor die klimmetjes draai je over een week je hand niet meer voor om.

• 08 April 2016 - 22:40

Janet:

Lieve H& E, zonder een beetje spanning gaat het niet he, Evarien...die trein, wat een start op weg naar de prachtstad Barca. Heerlijk te zien en te horen. Genieten en ik vind het wederom een voorrecht jullie te volgen. Liefs uit B:). (aarn)

• 09 April 2016 - 06:38

Frances:

Jullie genieten! Verdiend hoor pensionados!
    Wij gaan ook naar Barca eind april; is het Picasomuseum voor ons een aanrader? Liefs, Fren

• 09 April 2016 - 08:41

Cora En Kees:

Hola amigos,

Dat klinkt allemaal erg goed. Wel dat je in Barca alles goed moet plannnen, want Parc Guell konden wij zo naar binnen wandelen. Lekker dat jullie nu op de fiets zitten. Maak er een mooie tocht van!

Liefs, Cora en Kees

• 09 April 2016 - 14:21

Jacqueline:

Wat leuk al die foto's. Geniet!