Fietsen in Catalunya - Reisverslag uit Móra la Nova, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Fietsen in Catalunya - Reisverslag uit Móra la Nova, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Fietsen in Catalunya

Blijf op de hoogte en volg Evarien

20 April 2016 | Spanje, Móra la Nova

Dit wordt helemaal onze stamkroeg voor vanavond. Want café Font de Mora heeft lekker bier en wijn en internet. We zijn nu alweer een week onderweg en het gaat ons goed. Verder regent het voor het eerst een beetje en afgezien van dineren hebben we vanavond geen plannen. Het café loopt al snel vol, want Barca speelt weer en is natuurlijk te volgen op groot scherm. Net 1 - 0 voor Barca, maar het blijft spannend en de hele kroeg leeft mee. Het is inmiddels 5 - 0 geworden en wij gaan een pizza eten. Dadelijk verlaten we Catalunya en moeten we dit allemaal missen.

Na de belevenissen in Olot zijn we via de Via Verde terug gekeerd op onze route. Wat was het genieten om kilometerslang over de Via Verde af te dalen naar Angles. De route die we naar Andalusia gaan volgen is beschreven in een boekje door Paul Benjaminse. We beginnen meteen maar met een klim tot 917 meter. Onderweg krijgen we veel contact. Er wordt ons geregeld gevraagd of we water nodig hebben en wanneer we stilstaan vragen passerende fietsers of alles oké is en of we hulp nodig hebben. Auto's en vrachtauto's die ons passeren gaan vaak op de andere weghelft rijden. We voelen ons als fietser hier in Spanje heel veilig.

We arriveren in het plaatsje Moia, waar de dames van de Tourist information hun uiterste best doen om voor ons onderdak te zoeken. Mooi hotel, maar € 152 per nacht is wel iets te veel. Oké er is een appartement te huur in een boerderij net buiten het dorp en wanneer we er zijn weten we het allebei direct, hier blijven we nog een nacht. We gaan er wat wandelen en relaxen in de prachtige tuin.

Maar de reis gaat verder naar Manresa, waar we de kathedraal en de grot van Sint Ignatius bezoeken, alvorens we de klim naar het klooster Montserrat ondernemen. Er is een camping en van verre ziet de berg er wel uitdagend uit. Het wordt hard werken, want de weg blijft maar stijgen, maar de prachtige uitzichten houden ons gemotiveerd. We vinden de camping, vanwaar we een adembenemend uitzicht hebben en worden de volgende ochtend gewekt door uitbundig klokgelui en bezoeken het klooster en de zwarte Madonna en kind. Het is zondag en dat betekent massa's fietsers, motorrijders en dagjesmensen. Wij houden het voor gezien en gaan weer op pad. Het is het begin van de lente hier en platanen die een paar dagen geleden nog kaal waren, laten nu frisgroen blad zien. Langs de weg bloeien de planten uitbundig, vooral klaprozen doen het goed hier. Het is soms lastig een plek te vinden, maar net voor het donker wordt vinden we in Rocafort een appartement voor een nacht. In de kroeg nog een biertje bij de wedstrijd Barcelona tegen Valencia. Het is een beetje een mineur stemming, want het is 1 - 2. Messi is niet in vorm en wanneer de stand zo blijft is de kroeg ineens leeg.

Dan is het tijd voor het middeleeuwse plaatsje Montblanc en het prachtige klooster Poblet. In Montblanc verbazen we ons over alle ouderen, die op bankjes zitten. Volgens ons worden ze 's ochtends buiten op een bankje gezet en laat in de avond binnengehaald. Opvallend is hoeveel ze wel niet te bespreken hebben.

De laatste twee dagen fietsen we door het nationale park Montsat en genieten volop. Het is veel klimmen en weer prachtig dalen en de grillige rotspartijen, de dorpjes die tegen de berg aangeplakt liggen en de prachtige uitzichten verrassen telkens weer. Het is hard werken en we zijn blij dat morgen weer een via Verde op ons wacht.

We worden wel een beetje verwend wat eten betreft. Zoals Anne al meldde kun je hier voor € 10 - € 12 ' s middags heel lekker eten en dat doen we dus wanneer het kan. Een uitgebreide salade wordt gevolgd door vis of vlees met groente en patatten en natuurlijk een "postre ". Daar hoort een drankje en koffie vaak ook nog bij. Jullie begrijpen het koken doen we zelf amper nog.

• 20 April 2016 - 21:10

Willem:

Het ziet er daar werkelijk fantastisch uit! Dan wil je wel klimmen ...

• 20 April 2016 - 23:27

Kees:

Hoi luitjes,

Het is wel weer prachtig daar zeg. En wat erg, al die terrassen waar je moet eten en koffiedrinken. Het is wel goed dat jullie het spaanse voetbal dagelijks volgen. Wie had dat van jullie gedacht! Ik zie dat jullie in Montblanc geweest zijn, laat ik nou altijd hebben gedacht dat dat een berg was. Maar nee, een stad met een mooie muur er om heen. Zo leer je nog eens wat en je hoeft er niet eens zelf geweest te zijn.
    Ga zo door en we krijgen nog een mooie update van de spaanse culturele hoogtepunten. We kijken er naar uit.
    Liefs, ook van Cora

• 21 April 2016 - 06:31

Ilona:

Wat een geweldige foto's...Ziet er allemaal prachtig uit....Geniet lekker, het hoost in Kenia.

• 21 April 2016 - 11:33

A.Koen,Renkum:

Ik werd al een beetje ongerust omdat jullie volgende reisverslag uitbleef!!Maar gelukkig weer goed nieuws.Ik leef op mijn oude dag nog intens mee en bewonder jullie activiteiten. Veel reisplezier!! (oom)Aat

• 21 April 2016 - 20:01

Cora:

Hallo luitjes, ziet er daar wat warmer uit dan bij mij. Wel erg zonnig hier, maar zo boven de poolcircel wordt het met de dag kouder, vooral ook door de wind. Het is wel uitzonderlijk mooi weer volgens de lokalen, dus we hebben heel veel mazzel.
    Morgen ben ik bij de russische grens en gaat de boot weer terug. Weer een leuke ervaring erbij, reizen over water door een prachtig gebied.
    Kijk ook weer uit naar jullie volgende verhaal.
    Liefs, Cora

• 23 April 2016 - 21:26

Maartje:

Bedankt voor jullie leuke reisverslag en prachtige foto's ! T zier er daar prachtig uit! En stoere fietserij hoor voor die oudjes...