Via Verde de Terra Alta. - Reisverslag uit Morella, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Via Verde de Terra Alta. - Reisverslag uit Morella, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Via Verde de Terra Alta.

Blijf op de hoogte en volg Evarien

24 April 2016 | Spanje, Morella

In Spanje is men druk bezig om van oude spoorlijnen fiets- en wandelpaden te maken. De Via Verde Terra Alta is er zo één. Het voordeel is dat het nooit echt steil is en dat er geen ander verkeer is. Hoewel je in het weekend verzekerd kunt zijn van veel fietsende Spanjaarden, maar die wonen hier tenslotte. Via het plaatsje Miravet komen we op de Via Verde en genieten direct van de rust en de natuur. Deze spoorlijnen zijn aangelegd in het midden van de 19de eeuw en dat moet een heel karwei geweest zijn met de middelen van toen. De mensen die de spoorlijnen aanlegden dachten vast dat ze lang mee zouden gaan, maar de meesten hebben de 100 jaar maar net kunnen halen. Gelukkig krijgen ze nu een tweede leven en daar zijn we blij mee. We passeren een aantal hoge viaducten en tientallen tunnels. Vooral die tunnels zijn een belevenis. Voorin zit een bewegingsschakelaar, waardoor het licht in de tunnel aangaat. Wel belangrijk, want de langste tunnel
is een 749 meter lang en er zit altijd wel een bocht in, waardoor je het einde van de tunnel niet kunt zien. Spannend dus! Soms gaat het licht te snel uit, of zijn wij te langzaam en sta je in het donker. Een keer kwamen we midden in een tunnel twee Brabanders tegen en bleven natuurlijk te lang kletsen over de route, slaapplaatsen etc. Wel gek, je maakt een praatje, terwijl je daar een tijdje in het donker staat. Het wordt al routine om overdag uitgebreid te lunchen, maar we moeten de wijn maar laten staan, hoewel die inclusief is bij elke maaltijd. Wanneer je wijn neemt wordt er een fles koude rode wijn op tafel gezet en voor je er erg in hebt, zit je boven je tax op de fiets en krijg je de trappers amper rond. Ik had het natuurlijk kunnen weten, want dit hadden Kees en ik in het verleden al eens ervaren. We passeren op de Via Verde een zandpad dat waarschijnlijk een keer per week gebruikt wordt door een boertje uit de buurt. Deze gevaarlijke kruising wordt uitgebreid aangekondigd en het boertje krijgt een stopbord. We rijden door diepe kloven en boomgaarden met olijf- en fruitbomen. Af en toe een dorpje, waar we een Café Americano nemen. In Bot blijven we twee dagen op de camping en wanneer we de tweede keer bij de bakker komen krijgen we van de bakkersvrouw spontaan een koekje. Voel je je direct weer een jochie. Wanneer we 's avonds een drankje drinken in de bar is dit haast altijd gekoppeld aan een potje Sipaans voetbal. Barca en Messi doen het goed en komen geregeld voorbij. We worden nog echte fans hier wanner dit tot juli zo doorgaat.

• 24 April 2016 - 22:20

Jo En Anne:

Het lijkt wel alsof jullie al maanden onderweg zijn. En al zoveel gezien ! Gelukkig hebben jullie het oer-Hollandse weer gemist. Hagel- en regenbuien met zon, die elkaar snel afwisselen. Temperatuur 4 gr. Ja, blijf dus maar lekker in Spanje genieten.

• 25 April 2016 - 06:26

Ilona:

Hennie, je rijdt wel een stuk om, om die mooie dame op een viaduct te fotograferen.....Ziet er puik uit allemaal x

• 26 April 2016 - 09:55

Anne:

er is altijd licht aan het eind van de tunnel! jullie snappen nou vast waarom de spanjaarden een siesta nemen, dus maar beter de wijn laten staan en doortrappen; houdt moed: bon courage,

• 26 April 2016 - 19:20

Anneke:

Heerlijk hoor!
    Hier maakt de NOS melding van een koningsdag die kouder is dan de kerst...
    Stuur maar een beetje warmte naar het noorden :)
    Xx

• 26 April 2016 - 20:27

Paul En Tonny:

Wat maken jullie weer mooie fietstochten in Spanje.
    De foto 's laten ons meegenieten van wat jullie zoal zien en beleven.
    Geweldig , nog heel veel plezier en oppassen in de tunnels.

• 27 April 2016 - 08:21

Cora En Kees:

Ziet er allemaal prachtig uit daar. Krijgen jullie al een beetje last van tunnelvisie? Wel mee oppassen hoor. Je moet altijd objectief blijven, anders krijg je dwalingen (geen gerechtelijke, hooguit toeristische). Het is hier koningsdag en het schijnt winter te worden alhoewel het er nu prachtig uitziet buiten. Misschien kunnen jullie daar de spaanse koningsdag wel vieren. Ik heb even gekeken, maar hij is in januari jarig dus dat wordt niks.
    We genieten van jullie reis en foto's. Dus ga zo door en inderdaad niet (veel) drinken bij de lunch, alhoewel 1 glaasje wijn prima gaat hoor, anders wordt het bermtoerisme. Ons welbekend uit het verleden.
    Liefs, Cora ( zit nog op de boot in Noorwegen) en Kees