Lissabon en omgeving. - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Lissabon en omgeving. - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Lissabon en omgeving.

Blijf op de hoogte en volg Evarien

26 Juli 2016 | Nederland, Hilversum

Ja we zijn al meer dan drie week thuis en gewend aan het leven hier. Het weer is goed en we hebben genoeg plannen voor de zomer. O.a.: Wonderfeel festival, rondje Naardermeer en kamperen. Toch even de laatste week in Portugal afsluiten met een verhaal. Toen we weer terug waren in Setubal zijn we de volgende dag per trein naar Lissabon vertrokken. Je komt over een tientallen meters hoge brug over de brede Taag Lissabon binnen. In hotel Alif een luxe kamer genomen en onze fietsen gestald in de parkeergarage van het hotel. In Spanje waren de bedden soms te kort, waarschijnlijk vanwege de gemiddelde lengte van al die mannetjes. Hier zijn de bedden zo breed als de lengte van de bedden in Spanje. Na alle natuur van de afgelopen maanden is het in Lissabon wel even wennen, maar het blijkt een prachtige stad om een tijdje te verblijven. De metro brengt je snel ergens en het is leuk om in de oude wijken, die elk een eigen karakter hebben, rond te dolen.

De eerste dag gingen we naar de wijk Belem aan de monding van de Taag met de bekende Belem Tower, het monument van de ontdekkingen en het Jeronimus klooster. De kloostergang gebouwd in de manueline stijl, bestond uit twee verdiepingen en is prachtig en uitbundig versierd. We verblijven er uren om alles te bekijken. De monniken baden o.a voor een behouden thuiskomst van de ontdekkingsreizigers en Vasco da Gama ligt er begraven. De Belem toren diende als verdediging van de stad en werd ook als gevangenis gebruikt. Het monument van de ontdekkingen herinnert aan de vele ontdekkingsreizen vanuit Portugal van ongeveer 500 jaar geleden. Natuurlijk moesten we ook naar de bakkerij en patisserie waar het bekende cakeje, de nata, wordt gemaakt. Honderden toeristen bevolken de vele zalen om de nata te proeven en buiten staat een lange rij om ze te kopen voor thuis. 's Avonds een vrij concert in de tuin van het museum en daarna een treintje en metro terug naar de stad.

Zondag was het tijd om naar Sintra te gaan, een stadje in de heuvels 40 minuten per trein van Lissabon. Hier liggen mooie landhuizen en paleizen van de Portugese koningen en het kasteel daterend uit de Moorse tijd. Het stadje ligt in het dal en de bus brengt ons naar het Pena park en kasteel boven op de berg. Het werd gebouwd in de 19de eeuw en was het verblijf van de koninklijke familie. De romantische stijl zorgt voor een hoog Efteling gehalte. We zagen dat de stamboom van de koninklijke familie abrupt stopte in 1908 en vroegen wat de reden was. Ze vertelde uitgebreid dat er begin 1900 veel onvrede heerste in het land en dat men niet zo blij was met de koning Carlos I, die in luxe leefde terwijl er veel armoede was. De republikeinen wilden de monarchie afschaffen en in 1908 werden de koning en de kroonprins vermoord. Na de Oktoberrevolutie werd in 1910 de Republiek Portugal gesticht.
Na een wandeling door het park dalen we af over een mooi pad naar Sintra en bezoeken we ook nog de stad en het nationale paleis, dat na de herovering van Lissabon op de moren in 1147 en daarna eeuwenlang als paleis dienst deed. Toen we aan het einde van de dag op het plein een wijntje wilde drinken stond er op het menu een bedrag van € 9,50. Leek ons veel voor een fles, maar de ober stelde ons gerust. Het was de prijs voor een glas wijn, maar dan krijg je er ook een mooi uitzicht op het paleis bij. We moeten het met een iets minder uitzicht doen die middag.

De laatste dagen gaan we nog per trein naar het stadje Cascais aan zee en dolen we door de oude wijken van Lissabon, die elk een eigen karakter hebben. We nemen de tijd om de terrasjes uit te proberen en laten ons de Portugese gerechten goed smaken. In de wijk Alfama met zijn vele smalle steegjes verdwalen we en het is elke keer een verrassing waar we uitkomen. Het is een echte volkswijk en bestaat uit heel kleine huisjes, waarvan de deur openstaat en direct zicht geeft op de woonkamer. Vanaf een terras volgen we het leven in de buurt, waar het leven zich meer buiten op straat afspeelt dan binnen. 's Avonds de wedstrijd Portugal tegen "Pais de Gales". Navragen levert ons Wales op, het land van de Galliërs. In een restaurant volgen we de eerste helft en zijn blij dat de ober ook nog tijd voor ons heeft naast het volgen van de wedstrijd op TV. We besluiten in de pauze de metro te nemen en in de buurt van ons hotel de tweede helft te kijken. Naast de vertrektijden van de metro staat de tussenstand van 0 - 0 op de borden boven het perron. De borden geven een halte verder 1 - 0 aan en de reizigers beginnen enthousiast te worden wanneer twee haltes verder 2 - 0 verschijnt. In een cafe vervolgen we de wedstrijd en daarna vult de straat zich met toeterende auto's. De finale zullen we in Nederland moeten zien.

Na een laatste fietstocht over zowaar een fietspad naar het vliegveld voorzien we de fietsen van een hoes en checken ze in en krijgen we ze enkele uren op Schiphol weer terug. Terwijl we genieten van de zomer hier, denken we na over wat te doen in het najaar. Wanneer dat duidelijk is horen jullie meer van ons.

• 31 Juli 2016 - 15:08

Mirjam En De Kids:

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt! Net voor het hoogseizoen weer thuis. Goed geregeld. Ik ben benieuwd wat de volgende bestemming zal zijn...... Liefs van ons!

• 31 Juli 2016 - 21:48

Jan:

Leuke afronding en goed te weten dat jullie weer op Nl_honk zijn. Zeker nu we op het punt staan naar Nl te vertrekken. Hopen jullie te zien en die beloofde borrel te kunnen ophalen. We bellen.

• 01 Augustus 2016 - 08:51

Owe Van Der Leur:

Evarien en Hennie, het was weer een plezier om jullie verslagen te ontvangen. Wat minder exotisch dan veel van jullie voorgaande reizen, maar extra leuk omdat ik bekend ben met veel van de plekken op deze reis. Volgende maand reizen wij zelf weer af naar Portugal.

Vriendelijke groeten en graag tot ziens, Owe

• 02 Augustus 2016 - 19:06

Cora En Kees:

Zo, dat geeft vast een goed gevoel. De cirkel is rond en de verhalen bijgewerkt, dan kunnen jullie vol goed moed aan het volgende avontuur gaan werken. Maar eerst van de zomer hier verder genieten als die tenminste nog even opnieuw wil komen. Gaat zeker lukken al zijn jullie dat eigenlijk niet gewend. Geniet er van en we zien en spreken elkaar weer binnenkort.