Klaar voor fietsvakantie in de VS. - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Klaar voor fietsvakantie in de VS. - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Klaar voor fietsvakantie in de VS.

Blijf op de hoogte en volg Evarien

10 Maart 2017 | Nederland, Hilversum

Nog even en dan vliegen we op 23 Maart met onze fietsen naar San Francisco. Het begin van een reis van 3,5 maand door het westen van de VS. Na een paar dagen stad pakken we de fietsen op en rijden zuidwaarts langs de kust naar Los Angeles, een trip van ongeveer 750 km. Dan een auto huren voor 2 weken om o.a. Yoshua Tree en Death Valley te bezoeken. Daarna weer op de fiets, maar nu naar het noorden, door de Cascades, een bergketen in het binnenland van Californië en Oregon. Daar liggen veel mooie parken zoals Yosemite, Sequoia en Crater Lake. Uiteindelijk vliegen we op 12 juli terug vanuit Seattle, want de zomer in NL bevalt ons goed.

We zijn druk met de laatste voorbereidingen. De fietsen opgeknapt met nieuwe tandwielen en ketting. Bij de fietsenmaker een paar dozen gehaald om de fietsen te vervoeren. MapMyRide geïnstalleerd op de telefoon, zodat we de route kunnen volgen en op tijd weten wanneer er een helling genomen moet worden. Hoewel door het gebrek aan veel zijwegen er niet al te vaak gekozen hoeft te worden. Nieuw voor deze trip is een zonnepaneel waarmee we al onze apparatuur opgeladen kunnen houden.

Hoewel we niet onder het nieuwe decreet vallen was het een heel gedoe om de VS binnen te kunnen komen. Normaal regel je op internet een ESTA voor € 14,- en mag je het land in. Maar dat geldt maar voor 90 dagen en met onze 112 dagen moesten we een visum aanvragen. Dat begint met het invullen op internet van een DS-160 formulier, waarvoor je al gauw een paar uur moet uittrekken om alle vragen te beantwoorden. Je moet b.v. je laatste 5 reizen naar de VS opgeven en een contactpersoon die je identiteit kan bevestigen. Na het uploaden van een foto en het betalen van een kleine vergoeding a € 160,- krijg je twee dagen later een mail met een "link" om een persoonlijke afspraak te maken op het consulaat in Amsterdam. We gaan er natuurlijk vanuit dat de nieuwe president zijn beloftes waarmaakt en onze financiële injectie gebruikt om de infrastructuur en vooral die van de fiets te verbeteren. Op 7 maart stonden we met vele anderen buiten het consulaat op tijd klaar en om 10:45 werden we door de donkere man van het A-team binnengeroepen. Met de rug tegen de muur en je mobiel te voorschijn halen. De batterij moest eruit en dat was voor Evarien met haar antieke Nokia niet zo makkelijk. Maar dan moet je natuurlijk niet het "S"-woord gebruiken, want dat levert je wel een reprimande op van die zware jongen. Gelukkig bleef het daarbij en mochten we door naar een wachtruimte om opgeroepen te worden. De man van loket 1 verzamelt alle papieren en digitale vingerafdrukken, wat voor Evarien vage prints opleverde en de vraag of ze veel in de tuin werkte. Dat viel wel mee, maar het bleek dat ook het spelen op de Cello je vingerafdruk kan beïnvloeden. Met de mevrouw van loket 3 hadden we vervolgens een aangenaam gesprek over ons reisdoel. Ze bleek ook van fietsen te houden, maar gaf de voorkeur aan Nederland met zijn fietspaden en vlakke land en verzekerde ons dat het "very hilly" was waar we heengingen. Twee dagen later werden de paspoorten met visum thuis bezorgd door post.nl.

We zullen onderweg geregeld ergens aan de koffie met muffins en WiFi moeten gaan, om jullie te voorzien van onze belevenissen. We zijn benieuwd en hebben zin in dit nieuwe avontuur.

Tot gauw,

Evarien en Hennie

• 10 Maart 2017 - 14:32

Bjorn Hendriksen:

Haha fietsvakantie in de VS? Klinkt uitdagend. Ze zien jullie al aankomen daarzo, stelletje gekke Nederlanders met hun fietsen. Schijnt in de rest van de wereld toch wat minder mainstream te zijn, maar dat weten jullie vast beter dan ik ;-) Veel plezier in ieder geval!

• 10 Maart 2017 - 14:51

Karin:

heel veel plezier met voorbereiden en het avontuur aldaar
    grappig dat jullie het op de fiets gaan doen wat wij met de auto hebben gedaan, leuk hoor!
    heb het ontzettend goed!!!!!
    we gaan jullie weer volgen.
    groeten van ons john en karin

• 10 Maart 2017 - 16:10

Ilon:

Heel veel plezier en mooie ervaringen

• 10 Maart 2017 - 18:45

José :

Wat heerlijk, zeg! Ik wens jullie een fijne tijd en veel mooie ervaringen.
    Ik ga jullie zeker weer volgen. Goede reis samen.
    Groetjes, José.

• 10 Maart 2017 - 22:46

Mirjam :

Op naar het volgende avontuur! Heel veel plezier en geniet ervan.
    Liefs, Mirjam en de rest :-)

• 12 Maart 2017 - 21:41

Marieke Van Den Bosch:

Wat een mooie tocht! Vooral the 1 langs de kust heel mooi! Geniet ervan en heel veel plezier!

• 13 Maart 2017 - 07:04

Sabina Stoffers:

heel veel plezier!

• 13 Maart 2017 - 09:05

Harry En Lucy Ter Hart:

Hennie en Evarien , nogmaals een fijne vakantie gewenst. we volgen jullie op deze Site,
    Liefs, harry en Lucy

• 18 Maart 2017 - 10:15

Wendy:

Hoi Hennie en Evarien, wat een avontuur: 750 km op de fiets, pff! En wat een gedoe voordat je het visum hebt. Ik wens jullie heel veel plezier en mezelf ook...met het lezen van jullie verslagen :-)
    Gr. Wendy

• 19 Maart 2017 - 17:41

Anneke En Wim:

Ohh, dat wordt weer een reis van het ene hoogtepunt naar het andere. Super! Succes en veel reisgenot.

• 20 Maart 2017 - 13:08

Paul En Tonny Ter Hart:

Hennie en Evarien, fijne vakantie, veel reisplezier en een hele goede reis samen.

Gr Tonny en Paul