Big Sur, hoe nu verder! - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Big Sur, hoe nu verder! - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Big Sur, hoe nu verder!

Blijf op de hoogte en volg Evarien

10 April 2017 | Verenigde Staten, Big Sur

De laatste dagen zoveel beleefd in de omgeving van Monterey. De oude stad Monterey en het St. Francesco klooster bezocht. The 17 Miles drive gereden, Big Sur bezocht en vandaag op walvisjacht geweest. We moesten wel een plan B maken, aangezien een tijdje geleden door de vele regen hier in februari de brug net na Big Sur is vernield. We kunnen dus niet verder langs de kust naar het zuiden. Vandaar morgen een stukje met de trein om het gebied heen. Jammer, maar het is niet anders.

Rond de Peninsula van Monterey ligt een scenic drive, "the 17 Miles drive", die we een stuk langs de kust naar het plaatsje Carmel gaan volgen. Een groot gedeelte tot de drive ligt er zelfs nog een fietspad. Je geniet constant van de rotsachtige kust en het geweld van de zee, die met geweld op de rotsen beukt. Voordeel verder is dat het zonder bagage en redelijk vlak is. We hebben een echte relaxte dag. Grappig is wel dat je, tenminste de auto's en niet wij als fietsers, moeten betalen om van deze weg gebruik te maken. Onderweg geniet je rechts van de kust en zie je links de villa's van de multimiljonairs hier, terwijl je menig golfbaan passeert. Ideetje voor het Gooi om wat extra inkomsten te genereren. Vanuit Hilversum over de hei, langs de golfbaan, dan door Laren langs het hertenkamp en door naar Blaricum. Voor dat ritje kun je al gauw € 10,- vragen.

Dan komen we aan in Carmel, hier ga je wonen wanneer je maar enkele miljoenen hebt, de huizen staan dan ook wel heel dicht op elkaar. In Carmel bezoeken we een prachtig klooster, daterend uit 1770. Spaanse paters trokken vanuit Mexico naar de kust van Californië om zendingswerk te doen en vandaar dat er een aantal kloosters te vinden zijn. In tegenstelling tot Europese kloosters heeft het een zuidelijke uitstraling. We moeiten terug naar Monterey en vinden het begin van een mooi fietspad, maar geen bord of richting wordt aangegeven. We proberen het gewoon, het is nog vroeg. Het blijkt echt het begin van een fietspad te zijn en al gauw wordt het een onverhard pad, dat we blijven volgen. Na een tijdje zitten we in een dal, letterlijk wel te verstaan en wanneer er ook nog een splitsing volgt besluiten we toch maar terug te gaan en de weg te nemen.

Dan wordt het tijd om de kustweg te volgen, het is ongeveer 70 km naar Big Sur en de brug die eruit ligt. Er is wel een camping, mooi gelegen aan de rivier, die zich nu gelukkig rustig houdt. Afgelopen vrijdag stond het water nog zo hoog dat de camping onder water stond. Na een aantal jaren droogte is het dit voorjaar ontzettend nat geweest in Californië. Gelukkig hebben wij er niet veel last van. Op de camping is het rustig en we gebruiken plaats 8 t/m 10 en verplaatsen ons van de ene naar de andere picknicktafel afhankelijk van de zon. Het is genieten de zondag dat we er heen rijden. Prachtig weer en magnifieke uitzichten op de kust, vaak diep onder ons. Vanaf de kust spotten we zelfs walvissen. We blijven een dagje rondhangen in Big Sur en rijden dan weer terug naar Monterey. De dag begint miezerig en bewolkt, wat de tocht ook weer een apart sfeertje geeft. Maar 's middags klaart het op en we verblijven wel drie uur in het Point Lobos State Reserve, waar zeeleeuwen, zeehonden met jonkies en otters te zien zijn, naast de prachtige kust natuurlijk.

Vandaag zijn we op walvisjacht geweest. De dag begon bewolkt, maar het klaarde in de ochtend op. We gingen met een boot de oceaan op en voeren naar het rif, waar door de golfstromen veel voedsel aanwezig is. Daar zien we al gauw meerdere bultrug walvissen. Het is wel spannend op zo'n boot, je bent constant alert, vandaar dat Evarien op 9 uur (dat een aanwijzing voor de richting waar je iets ziet), de eerste bultrug spotte. Vooral wanneer ze gaan duiken is het prachtig om die grote staartvin te zien. Even later zien we dolfijnen die met tientallen met de boot meezwemmen en wanneer je dan voorop gaat staan zie je ze langs de boot opduiken. Maar we hadden mazzel, er werden ook 3 orka's gespot, die waarschijnlijk aan het jagen waren. De aanwezigheid van een albatros verraadde dat, want die grote zeevogel geniet dan vaak van de restjes die overblijven. Ze duiken geregeld op en Alice, een wetenschapper die ook op de boot was voor onderzoek, wist te vertellen dat het CE52 was, een orka die ze kende en te herkennen was aan twee stukjes uit te rugvin. Een andere herkende ze aan de vorm van het witte vlak op de zijkant. Deze orka's zijn ook in Alaska gespot vertelde ze. Die boottocht hakte er wel in. Het was een catamaran, die met hoge snelheid over de golven ging en we zaten lange tijd in een soort achtbaan. Naar een pretpark hoeven we echt niet meer.

• 13 April 2017 - 06:38

Ilona:

• 13 April 2017 - 08:09

Janet:

Prachtig wat weer een avonturen en indrukken, zo leuk mee te beleven!
    Wij wensen jullie een mooi Paasweekend in the States. ( doen ze/jullie daar nog iets aan? )
    Met een lieve en warme groet,
    Janet .

• 13 April 2017 - 09:57

Evelien En Thijs:

Geweldig! Xxx

• 13 April 2017 - 16:22

John En Karin:

Mooie foto's en wat hebben jullie veel dieren gespot, leuk hoor!
    Carmel was lang geleden zo'n leuk plaatsje, hopelijk nu nog steeds.
    Veel plezier verder!

Groeten van ons jk

• 14 April 2017 - 10:16

Mirjam:

Ja...nu zijn we echt jaloers! Tijn heeft genoten van de foto's en Andre vroeg meteen waar jullie nu waren. Wie weet dat wij dit ook nog eens gaan beleven. Maar de fiets laten we dan denk ik toch maar thuis..... Voor de kinderen is het 10,00 rondje Hilversum, Blaricum, Laren lan genoeg ;-)

• 14 April 2017 - 14:08

Cora En Kees:

Hoi wereldreizigers,
    Het vorige verhaaltje had ik nog niet eens gelezen en er is al weer een nieuwe. Time flies... als je nog moet werken. Nog effies....
    Het ziet er allemaal prachtig uit waar jullie vertoeven. Bijzonder om die walvissen zo te zien en leuk die dolfijnen die meezwemmen. Wel vervelend dat de weg weg is. Gaat er ook geen bootje of zo? Een stukje trein is misschien ook wel lekker, als je maar niet te veel moois mist, want dat willen we natuurlijk niet.
    Nog veel plezier en tot het volgende verhaal en prettige paasdagen. Hier is het erg frisjes.
    XXX

• 15 April 2017 - 15:49

Elisabeth En Willem:

Wat is het daar prachtig, en zo groen! Schitterend dat jullie daar zelfs walvissen zien. En het oude vertrouwde groene tentje doet het nog altijd goed. Groeten uit een koud nederland.