Santa Monica en Los Angeles. - Reisverslag uit Westgate, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Santa Monica en Los Angeles. - Reisverslag uit Westgate, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Santa Monica en Los Angeles.

Blijf op de hoogte en volg Evarien

27 April 2017 | Verenigde Staten, Westgate

We hebben het eerste gedeelte van onze reis erop zitten en zijn na 1200 km fietsen in Santa Monica aangeland, een voorstadje van Los Angeles. Hebben 3 dagen een huis (airbnb) op 26th Street tot onze beschikking en dat bevalt uitstekend. De laatste twee dagen fietsten we langs de kust en de Santa Monica Mountains en hebben op een mooie campground midden in het bos gestaan en daar prachtig gewandeld. Voor ons is het normaal al die voorjaarsbloemenpracht, maar men vertelde ons dat dat puur te danken is aan de regen die gelukkig voor onze komst gevalen is. Normaal is de natuur al kaal en droog. Op de camping had men geen plek om het voedsel op te bergen en dat hebben we geweten. Na terugkomst van de wandeling had een eekhoorn zich dwars door onze fietstas gegeten, maar ducktape blijkt ook hier weer de oplossing. We komen op de camping nog twee fietsers tegen, die op weg zijn naar het noorden. Niet zo handig want je hebt hier overwegend noorderwind en die kan aardig tekeer gaan en je fietst voor het zicht ook nog aan de verkeerde kant van de vaak brede weg. Wij fietsen aan de oceaankant en werden weer verrast door een groepje walvissen en dolfijnen, die 50 meter uit de kust langs komen. Het weer is inmiddels stabiel, blauwe lucht en een graadje of 25. Goed fietsweer dus. We zijn benieuwd hoe het dadelijk in de bergen is.

Santa Monica is een soort Zandvoort met een pier, een breed kilometerslang strand met strandtenten en veel Amerikaanse badgasten. We komen via een mooi fietspad over het strand de stad binnenrijden. Santa Monica is een van de vele buurgemeentes van Los Angeles. Het hele gebied aan de kust is bebouwd en omdat praktisch alles hier laagbouw is, betekent dat dat LA en omgeving wel 50 x 100 km bestrijkt. Hoewel ee fietspaden zijn is het niet echt mooi fietsen. Vandaag gaan we onze auto ophalen en gaan 12 dagen op pad naar o. a. Yoshua Tree en Death Valley, niet echt een plek om te fietsen, de woestijn met nu al zeer hoge temperaturen. Daarna beginnen we aan het volgende deel van de tocht, door de bergen naar het Noorden.

We hebben een nieuw verdienmodel, nou ja eigenlijk een minderuitgeefmodel, want dat lukt hier heel makkelijk. Daarbij komt goed van pas dat wij seniors zijn en al de leeftijd van 62 bereikt hebben. Dat biedt allerlei voordelen. $2,- korting op de camping. Seniors blijken ook korting op de het openbaar vervoer te hebben. Dat merkten we hier en voor $ 0,35 zit je 50 minuten in de metro naar downtown LA.

Hier hebben we het Getty Center bezocht, dat hoog op een heuvel
boven Santa Monica ligt. Paul Getty, die goed heeft verdiend heeft aan de olie, vond dat hij niet alleen herinnerd diende te worden aan die miljarden die hij bezat, maar dat hij ook wat voor de kunst wilde doen en het toegankelijk maken van de kunst voor iedereen. Het Gerty Center omvat een museum met Europese kunst, een prachtige tuin en vele mooie gebouwen. Je voelt je er echt te gast en wanneer je even genoeg gezien hebt is er altijd een plekje om te zitten en te genieten van de gebouwen, het uitzicht of de tuin. Entree is gratis en er wordt van alles georganiseerd voor o.a. schoolklassen.

Dan een dagje naar downtown LA, het enige gebied met hoogbouw. Die financiële jongens moeten toch laten zien waar ze zitten. Hier de Walt Disney Concert Hall bezocht, gebouwd door Frank Gehry, die ook het Guggenheim museum in Bilbao ontwierp. Weer een dag vol verrassingen en elke hoekje, nou ja hoekje niets is recht in of aan dit gebouw, is een verrassing. Ook hier weer een mooie tuin met daarin zelfs een delftsblauwe fontein. In de VS is het heel normaal om voor grote projecten zoals dit concertgebouw, geld te verzamelen bij de mensen die financieel wat bij te dragen hebben. Je krijgt dan ook afhankelijk van het bedrag een naamsvermelding. En wanneer je 50 miljoen geeft staat je naam er voor eeuwig op de gevel.

• 28 April 2017 - 18:48

Coos En Hans:

Hoi Hennie en Evarien,
    ullie maken een prachtige reis. Goed idee om naar het zuiden te fietsen anders hadden jullie die walvissen waarschijnlijk gemist. Ook mooie foto's. We krijgen er ook zin in, maar dan zonder fiets.
    Nog een goede reis!

• 28 April 2017 - 20:55

Agnes:

Hallo Evarien en Hennie,
    Heb net een docu over Piet Oudolf (van de grassen in Hummelo ) gezien .
    Lijkt of hij daar ,op jullie foto"s ook is geweest. In New York heeft hij een park ontworpen.
    Ik geniet van jullie verslag en foto "s. Wat een prestatie en dat op jullie "leeftijd" .
    Morgen, zaterdag komt Nicole een week naar de VS , in de buurt van Boston.
    Zorg goed voor elkaar en geniet, liefs Agnes.

• 28 April 2017 - 22:37

Cora En Kees:

Hoi luitjes,
    Dat hebben jullie toch snel gedaan die 1200km.
    Prachtig die gebouwen daar met al die ronde vormen.
    Nu lekker toeren met de auto. Geniet er van.

• 29 April 2017 - 04:36

Willemijn:

Lieve mensen,
    Wat een prachtige reis maken jullie en wat 'n mooie foto's.
    Fijn dat alles zo goed gaat. Nog een heerlijke reis verder!
    Liefs, Adriaan en Willemijn

• 30 April 2017 - 16:23

Anneke En Henk:

Lieve luitjes
    Dat was een heerlijk eerste deel, nu verder met de auto, ook leuk maar anders . We volgen jullie gewoon weer natuurlijk!
    Vanavond bijkletsen met K&C..
    Ik zag dat mijn laatste zin vaak niet meekwam, dus dan maar wat extra spaties...
    Liefs van ons.
    Anneke en Henk