Nationaal Park Cazorla. - Reisverslag uit Jaén, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Nationaal Park Cazorla. - Reisverslag uit Jaén, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Nationaal Park Cazorla.

Blijf op de hoogte en volg Evarien

20 Mei 2016 | Spanje, Jaén

We zitten inmiddels in Jaén, één van de grotere steden in Andalucia. Het weer is ook danig veranderd met temperaturen rond de dertig graden en daardoor starten we vroeg in de ochtend om nog een beetje in de koelte te kunnen fietsen. 's Avonds is het extra leuk, want na een uur of zeven komt het leven echt op gang hier en gaan de mensen, jong en oud, de straat op. Het is leuk om de verschillen te zien tussen het stadje Jodar, waar we gisteren verbleven en de grote stad Jaén. In beide plaatsen wordt er druk geflaneerd, maar in Jaén zien de mensen er toch mondainer uit. Men ontmoet elkaar op straat en drinkt iets samen en praat even bij. Overal staan weer groepjes mannetjes te kletsen, die volgens ons er de hele dag al hebben gestaan. Terwijl wij vanochtend nog aan de koffie gingen staan bij hen al de cognacglazen op tafel. Moeten wij overdag maar achterwege laten, willen we nog kunnen fietsen.

Vanaf Alcaraz, waar het vorige verslag is geschreven, fietsten we de bergen weer in. Eerst een mooie kloof, waar we een kudde berggeiten spotten. We hadden al een everzwijn gezien, maar die lag aangereden langs de kant van de weg, dus dat telt niet. Verderop onderweg naar de col, zagen we een aantal everzwijnen met jongen en een paar dagen later nog reetjes. Wat verder opvalt zijn de vele vogels die we zien en horen, dag en nacht. Met dit mooie weer kamperen we weer volop en 's nachts gaat het gezang vrolijk door. Elke avond een concert.

Toen we in Salabre een koffie namen, kwamen er net een paar "ouderen" met de auto aan en begonnen een gesprek toen ze onze fietsen zagen. Zeker elektrische fietsen? Waar komen jullie vandaan? Hoe zwaar zijn de fietsen? Door de antwoorden stegen we al aardig in achting. Toen bleek dat Evarien even oud was als een van de Spanjaarden, kon het niet meer stuk. Men vindt het hier raar dat je heel Spanje door wil fietsen. Vandaag nog een lekke band op een stil weggetje voor Jaén. Terwijl we bezig zijn met het plakken worden we gepasseerd door een auto. Even later komt deze mevrouw teruggereden en vraagt of we hulp nodig hebben. Zo gaat het vaker, aardige mensen die Spanjaarden. Bij de fietsenmaker een lamp gekocht voor de tunnels van de Via Verde morgen, gaat er iets van de prijs af en krijgen we een fles water en twee cola en een leuk gesprek.

In het plaatsje Riopar, waar we kamperen is er natuurlijk weer een "Plaza Mayor", waar ik op aanraden van onze gastheer in Alcaraz een café largo bestel ipv café Americano. Verwarring, moet dat met melk of water? Nee gewoon met extra heet water. Oh, je wilt gewoon een café Americano. Rare jongens die Spanjaarden. Natuurlijk hier ook weer mannetjes, een heel café vol en ze hebben ook nog van alles te vertellen. Wat opvalt is dat ze allemaal zo 1.60 m - 1.70 m groot zijn en altijd in groepjes opereren.

Vanuit Riopar rijden we naar het Nationale Park van Cazorla en Segura. Wat een mooie dagen. We fietsen over bergweggetjes hoog boven het dal en door door dorpjes, die tegen de berg zijn geplakt. Vaak door het bos en hoog boven een blauw gekleurd stuwmeer. Niet goed te beschrijven, kijk maar naar de foto's. Dit gebied is echt een aanrader en we kunnen er ook perfect kamperen. Wel op tijd inkopen doen, want soms kom je tientallen kilometers niets tegen. Alleen zijn we niet echt blij met de heer Benjaminse, de schrijver van onze gids. Hij is nogal slordig met van alles en vooral wanneer dat hoogtemeters en klimmen betreft kan dat tot frustratie lijden. Maar over de schoonheid en afwisseling van de route hebben we niets te klagen.

Na twee dagen verblijf op een camping van Nederlanders in Cazorla gingen we verder. Wat een prachtplek. Allereerst al omdat ons tentje op echt gras stond in een olijfboomgaard. Elke avond zaten we op ons plekje hoog boven Cazorla met ons wijntje en uitzicht op de stad en de bergen. We moesten net voor het plaatsje Quesada rechtsaf naar "Estacion de Quesada" dat 20 km verderop ligt en bestaat uit een huisje met een verwilderd perron. Moet je je voorstellen dat station Hilversum bij Lage Vuursche in het bos ligt. We hebben er een uurtje geluncht, maar geen trein te zien, alleen maar olijfbomen te over. Oké we gaan lekker slapen in dit luxe hotel en morgen genieten van het ontbijtbuffet. Weer eens wat anders dan een koffie met toast. Daarna de Via Verde de la Aceite, een oude spoorlijn door de olijfboomgaarden van Andalucia. Niet veel accommodatie, dus genoeg eten mee en ergens bij een stationnetje kamperen.

• 21 Mei 2016 - 02:58

Jacqueline:

Wat fijn dat het zo goed is. Zo genieten we mee. Liefs,

• 21 Mei 2016 - 08:43

John En Karin:

Wat een prachtig gebied! We kunnen ons zo voorstellen hoe geweldig dit is om hier doorheen te fietsen. En wat een vrijheid. En zo leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen en meer van spanje te zien.
    Heb het goed!

• 21 Mei 2016 - 11:03

Cora En Kees:

Hoi luitjes,

Het ziet er weer prachtig uit daar en lekker dat het weer opgeknapt is. Ik zou maar oppasen met die in groepjes opererende in cafe's rondhangende oude mannetjes. Waar betalen die al die cognac van? Waarschijnlijk beramen ze daar plannen om jullie tassen leeg te halen, maar de opbrengst kan natuurlijk tegenvallen als er bv. alleen maar vuile was in zit. Die kunnen ze natuurlijk wel buiten hangen, maar dat levert ook niet veel op.
    En met die Benjaminse hebben jullie ook nog een appeltje te schillen begrijp ik. Hij maakt dan wel leuke tekeningetjes in zijn boekjes, maar hij kan beter de route op orde hebben.
    Veel plezier verder en we kijken uit naar jullie verhalen en foto's.

• 21 Mei 2016 - 20:03

Anneke En Wim:

Jullie maken er echt wat van, van jullie pensioen. Wat een vrijheid, blijheid. Leuk hoor. Wij fietsen hier en daar stukkie in Nederland. Volgende week als het weer mee zit langs de kust naar het 'zuiden'. Veerbootje hier en daar en naar Den Briel en weer noordwaarts. Wim heeft de route beter in zijn hoofd. Als het weer slecht is stellen we het uit. Vandaag naar Amsterdam gefietst, film Eye in the sky gezien (goed! over een drone aanval), rondgelopen bij de Amstel, wat gedronken in Noord tegenover nieuw schip van H.A.Lijn, de Koningsdam die gister in Rotterdam gedoopt is door Maxima en vannacht naar de haven van Adam voer. Bij Dijkhuis rest. aan het NH kanaal nabij Landmeer op terras gegeten. Pont over, 2 km peddelen en nu weer thuis. Ook leuk.
    Jullie veel fun in the sun nog. (^_^)

• 21 Mei 2016 - 22:38

Janet:

Super genieten doen jullie!
    Moet lachen om tekst bij foto 'dagje vrij' : jullie zijn toch vanaf 1 april alleen maar VRIJ!!
    Brr als die spaanse mannetjes: hou ze in de gaten Hennie!
    Geniet ervan en goed 'zonnig spaans vervolg' Lieve groet Janet

• 22 Mei 2016 - 10:29

Oom Aat Koen:

Met diep respect volg ik jullie avontuurlijke reis; ongelooflijk wat jullie presteren op de pedalen.Op basis van jullie leeftijden krijg je het idee dat de cijfers omgedraaid moeten worden.
    Vanmiddag(22/5)gaan Ebeltje en ik weer eens even naar Wolfheze. Ik denk dat zij jullie reis via Fieke volgt maar ik neem de verslagen wel even mee.
    Ik wens jullie alle goeds en voorspoed bij jullie vervolg. Blijf gezond,geniet van alles en kom heelhuids terug in ons kikkerlandje. Jullie 90-jarige oom Aat

• 22 Mei 2016 - 10:44

Fieke:

In de Giro Kruijswijk in het roze, maar de bergtrui kan naar Spanje!
    Goed hoor!
    En... Nog gefeliciteerd met ons broertje!
    Liefs

• 22 Mei 2016 - 10:45

Maartje :

Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken!
    En wat leuk om het zo te kunnen volgen.
    Veel plezier nog!
    Groetjes, Maartje en Robert

• 22 Mei 2016 - 12:33

Jo En Anne:

Weer een mooi verslag ! En de foto's spreken voor zich. Fijn, dat jullie af en toe ook kunnen genieten van een dagje vrij op een campingplek van een paar hectare groot. Wij hebben weer een dagje zomer gehad, gisteren. Dat vonden ze hierboven voldoende voor ons. Op naar jullie volgende verslag !

• 22 Mei 2016 - 18:49

Sam, Floortje En De Rest Van De Familie:

Wat een prachtige plekken zijn er nog te ontdekken. De foto's spreken voor zich. Tijn vindt het leuker om jullie foto's te bekijken dan een boekje te lezen. Dat is geen straf voor mij. Nog een paar weken, dan mogen wij ook op avontuur. Nu genieten we van die van jullie. Jullie hebben het goed voor elkaar. Zo zal "alles eruit halen wat erin zit" bedoeld zijn.
    Liefs van ons!

• 23 Mei 2016 - 09:03

Willem:

Wat een prachtige foto's weer. Ik dacht het even te herkennen van onze eigen vakantie in Andalusië in 2003, maar dat bleek na wat bladeren in fotoboeken toch Grazalema te zijn geweest. Ligt een eindje verder naar het westen. Komen jullie daar eigenlijk ook nog? Succes en veel plezier ...

• 28 Mei 2016 - 23:16

Anneloes:

Wat prachtig en wat ziet het er erg ontspannen uit. Hier toetsen , rapporten enz. Dus genieten voor jou Evarien. Geen verplichtingen maar rust, en wij genieten een beetje met jou mee!! Dikke knuffel uit Baarn!!