Wrangell N.P. en Colombia Glacier - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Wrangell N.P. en Colombia Glacier - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Wrangell N.P. en Colombia Glacier

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

21 Juli 2011 | Verenigde Staten, Valdez

Sinds ons laatste verslag hebben we alweer van alles beleefd. Dit verslag gaat over ons verblijf in Wrangell National Park en de kajaktocht tussen de "ijsblokjes", die we bij de Colombia Glacier in de buurt van Valdez, gemaakt hebben. Vanuit Fairbanks zijn we naar "Liberty Falls" gereden en hebben daar gekampeerd aan de rivier op een State Park Campground. Het zijn prachtige plekjes, met picknickbank en vuurplaats. Daar hebben we ook een hike gemaakt met prachtige uitzichten. De volgende dag naar Wrangell N.P. We rijden mee met Jennifer en haar zoontje van 2 jaar oud. Na 2 uur rijden bereiken we Mc Carthy, waar we via een voetbrug de rivier oversteken en met een volgend busje naar Kennicott rijden, midden in het park. Kennicott is een "ghost town", waar van 1900 tot 1938 de Kennicott Copper Mine koper delfde. Nu gebeurt er niets meer en maken we een wandeling naar de Root Glacier. Onderweg horen we wat ritselen in de boom en ontdekken een stekelvarken, die de blaadjes van de bomen eet en zelfs de borden met info over het park smakelijk vindt. We lopen met een belletje aan onze rugzak en een doosje met steentjes. Dat moet de beren waarschuwen dat we eraan komen. Alleen een dove beer kunnen we zo nog verrassen. We reden door naar Valdez en onderweg beklimmen we de zijmorene van de Whortington Glacier, een pittige wandeling over al die losse rotsblokken, maar het weer is goed en we hebbden een prachtig uitzicht over de omgeving en de glacier. Dan door naar Valdez, een vissersplaatsje aan de Prince William Sound. Daar schaffen we ons, als rechtgeaarde Hollanders ook direct een bonuskaart van de Safeway aan, waarmee we veel korting krijgen op onze inkopen. De eertse keer dat de cassiere daarom vroeg en we moesten ontkennen, vroeg ze of wij dan wel John kennen. Natuurlijk kennen we hem en dus mogen we op zijn kaart meeliften. Maar dat lukt niet altijd natuurlijk. Nu zijn we echte koopjesjagers geworden. In Valdez hebben we een kajaktocht in de baai voor de Colombia Glacier geboekt. 's Ochtends vroeg gaan we op pad. Eerst een aantal laagjes warme kleding aan, daarover een regenbroek, een zeiljack en een zwemvest.Ook krijgen we rubberen laarzen. Eerst plassen, want voordat je dat weer allemaal uit hebt getrokken! In een klein bootje racen we de baai uit en zien onderweg een zeeotter, zeeleeuwen en Dall porpoises, een dolfijnensoort, die voor de boeg van de boot meezwemmen. Het weer is bewolkt en een beetje mistig, wat een extra dimensie aan de tocht geeft. We worden bij de eindmorene afgezet, slepen de kajaks eroverheen en krijgen de laatste instructie van onze gids. Dan gaan we het water op. Het kajakken tussen deze ijsblokjes van enkele tot tientallen meters groot in diepblauwe kleuren is wel zo'n spectaculaire belevenis, dat we ook een paar glacier video's op de site zetten. We varen uren rond en bewonderen de vele vormen en kleuren van de ijscubes. We moeten wel afstand houden, want sommige blokjes gaan tollen en er kan ook nog wel eens een stukje van een kubieke meter afbrokkelen. Wat ook apart was, was het knisperende geluid van de kleine ijsblokjes, die ontdooien. Via een riviertje, "the secret passage" komen we terug in de baai en worden aan het einde van de dag opgepikt door de watertaxi. Na een lange dag komen we terug op de camping en plannen onze reis naar de Matanuska Valley en Seward.

Liefs

Evarien en Hennie

• 22 Juli 2011 - 08:33

Anne Ook Namens Jo:

Ik kan nog snel mee genieten met jullie, voordat ik naar Nijmegen vertrek voor de intocht. Jo en Kirsten hebben het al 3 dagen volgehouden, dus vandaag zal het ook wel lukken. Hun tocht is niet zo adembenemend mooi als van jullie, maar wel lang..... Tot het volgende verslag !!! XXX

• 22 Juli 2011 - 11:30

Welmoed:

Wat fantastisch!!!
    Liefs en goede reis verder. Ik geniet met jullie mee!
    Ik vertrek morgen - zeilen naar Portugal. Ook een heel avontuur, vooral omdat het de afgelopen week behoorlijk stormde. Welmoed

• 22 Juli 2011 - 19:50

Cora En Kees:

Hoi luitjes,

dat ziet er weer spectaculair uit, vooral tussen die ijsbergjes. Oppassen dat je geen kayakbreuk lijd, maar gelukkig zijn er genoeg mensen in de buurt om je op te pikken zo te zien.
    We zijn benieuwd naar jullie volgende belevenissen. Hier alles kits, maar herfstig.

Geniet er van het is voorbij voor je het weet. XXX

• 03 Augustus 2011 - 16:34

Tonny En Paul:

Hoi luitjes.

We hebben hier alleen de vos en de raaf met een stuk kaas.
    "Rammelend met steentjes op weg" , varen in een kajak tussen ijsblokjes.
    Ik zou gaan denken , "die zien we nooit meer terug". Niets voor ons,
    maar jullie zien en maken wel ontzettend veel mee.

Groetjes Tonny en Paul.