Anza Borrego en Joshua Tree Park. - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Anza Borrego en Joshua Tree Park. - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Anza Borrego en Joshua Tree Park.

Blijf op de hoogte en volg Evarien

05 Mei 2017 | Verenigde Staten, Page

Na 7 dagen kamperen zijn we in Page aangekomen en hebben een kamer genomen met eindelijk weer een douche. De campground in Joshua Tree was prachtig, maar het mankeerde er aan water, toch wel handig te hebben in de woestijn. Dat moet je dus zelf meenemen het park in. Dan besef je ook hoeveel water je normaal gebruikt en met hoe weinig water je toe kunt. Met een washandje jezelf wassen en dan toch nog fris de slaapzak in. Zuinig zijn dus, maar ook voldoende water meenemen wanneer je gaat wandelen, want het kan flink warm te worden. Nu uitgestrekt op het kingsize bed met de airco aan wordt het tijd voor het vervolg. Daarna tijd voor een biertje en een maaltijd.

Vanuit het drukke LA reden we met onze huurauto, annex fietsenstalling, via Beverley Hills en Hollywood de San Bernardino Mountains in en kwamen bij Bear Lake op een camping terecht op meer dan 2000 meter hoogte. Wel een stuk frisser dan in Santa Monica en onderuit de tassen werd de fleece snel weer tevoorschijn gehaald. Na 8 uur 's avonds wanneer het hier donker wordt zitten we onder de sterren en de halfvolle maan bij het houtvuur. De volgende dag reden we door naar de woestijnen van California en bezochten de parken Anza Borrego en Joshua Tree. Het is opvallend hoeveel daar zoal te beleven en te zien is. Naast prachtige rotsformaties zagen we dankzij de regen van afgelopen tijd veel bloeiende planten en verder vogels en allerlei reptielen, zoals hagedissen. Een wandeling die je normaal in 2,5 uur doet duurde daardoor al gauw 4 uur of meer en het aantal foto's wordt ontelbaar. Dat gaat nog een probleem worden om ze te selecteren. Het liefst kamperen we in een State- of National park, aangezien dat de mooiste plekjes zijn en je van daaruit vaak direct op pad kunt. Via internet de plek gereserveerd, want het is druk en vol is vol. Ja nog een dingetje, we bezoeken wel heel geregeld de uitbater met de "M", met het argument dat ze WiFi hebben, maar de smoothies van 290 kcal zijn zeker ook een aanleiding. De energie kunnen we hier trouwens goed gebruiken tijdens de hike.

In Anza liepen we in de ochtend de Palm Canyon trail en klommen een aantal uren omhoog via rotspartijen. Elke keer verrast door wat er zoal rondloopt, hagedissen in allerlei kleuren en maten, die zich ook nog goed laten fotograferen. Toen we uiteindelijk in de oase met palmbomen aankwamen ontmoetten we een drietal oudere Amerikanen. De eerste vraag is vaak: "where are you from". Eén van de vrouwen antwoordde: "when I have to leave the country, I want to move to Holland". Direct gevolgd door een opmerking van de rest van het gezelschap dat we het niet over politiek gaan hebben. Maar de boodschap was weer duidelijk.

In onze Toyota Sienna rijden we soms lange afstanden en dan zoeken we op de radio wat de vaak plaatselijke stations te bieden hebben. Het komt erop neer dat we vergezeld van country muziek en veel muziek uit onze " jeugd" dit land doorkruisen. Plaatsjes zijn er niet veel en het is belangrijk om op tijd inkopen te doen. Sta je in de rij om af te rekenen, staat er een mevrouw voor je die $ 30,78 moet betalen. De eerste credit card was goed voor $ 10,-, de tweede en derde gaven geen krediet meer, pas de vierde was goed om af te rekenen. Zonder blikken of blozen werd deze actie voltooid. In Nederland zouden wij toch wel gauw rode koontjes krijgen.

In Joshua Tree National Park verbleven we drie dagen. Alleen het kamperen tussen de rotsformaties van grote bolders is al een belevenis. De Joshua Tree, een yucca, met veel vertakkingen kreeg zijn naam van de mormonen, die in de boom de profeet Joshua zagen die het volk met uitgestrekte armen naar het beloofde land gaat leiden. Ook hier een aantal mooie wandelingen gemaakt en na een stevige klim worden we steevast beloond met prachtige vergezichten. Onvoorstelbaar hoe al die planten en dieren hun best doen om hier te overleven. 's Avonds geen vuurtje nodig want het blijft aangenaam warm. Wat ons 's nachts opvalt is de absolute stilte. Zo'n stilte kennen we helemaal niet meer. Deze wordt vroeg in de ochtend verbroken door de eerste vogels die van zich laten horen. Nou nu nog even de foto's verzamelen en morgen weer door. Jullie horen van ons!

• 06 Mei 2017 - 09:40

Karin:

Mooie foto's!

• 06 Mei 2017 - 21:43

Anneke En Henk:

Hoi luitjes, wat een indrukwekkend landschap, je voelt de droogte. Overleven is een kunst voor dier en toerist!
    Pas goed op jezelf..
    Liefs van ons

• 07 Mei 2017 - 13:09

Janet:

Wauw wat een landschap! Zo in de the midde of nowhere lijkt het.....zie indianen en cowboys in gedachten.
    Pas maar op:) Wat zoekt Hennie onder de tent? Geniet verder.
    Lieve groet uit Baarn. ( we gaan op voor de laatste periode richting zomervakantie!)

• 07 Mei 2017 - 16:14

Elisabeth:

Wat bijzonder allemaal! En wat een verandering van landschap en lifestyle. Liefs.

• 08 Mei 2017 - 09:40

Mirjam:

Lijkt mij ook best spannend zo in the middle of nowhere met je tentje. Maar daar hebben jullie geen last van, zo te horen. Prachtige plaatjes! Bijzondere plek! Liefs Mirjam

• 08 Mei 2017 - 15:57

(oud-)oom Aat Koen:

Evarien/Hennie: Na wat startproblemen kan ik jullie goed volgen: In oct.2000 maakten Ebeltje en ik deze;lfde (groeps-)reis en nu komen alle herinneringen weer boven. Joshua Tree National Park was zo*n topper.
    Geniet verder van alle moois en kom weer heel terug Hart.groet van Ebeltje/Aat

• 09 Mei 2017 - 22:54

Cora En Kees:

Prachtige foto's en ruig landschap. De leuke dieren toch maar liever niet in je tent. We zijn onder de indruk. Liefs en zoenen.

• 10 Mei 2017 - 09:55

Harry En Lucy:

Hoi Hennie en Evarien, wat een mooie natuur en het verhaal is ook spannend, we fietsen zo met jullie mee .Evarieng gefeliciteerd met je verjaardag nog een fijne vakantie Liefs uit Terborg

• 10 Mei 2017 - 13:59

Paul En Tonny :

Evarien en Hennie, ziet er allemaal weer prachtig uit.
    Rotsen, woestijn, allerlei dieren en planten en jullie daar middenin ,petje af.
    Evarien van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    (Hennie ook natuurlijk).

Gr Tonny en Paul.

• 12 Mei 2017 - 10:57

Marijke:

Prachtige reis, mooie verhalen en foto's. Evarien van harte gefeliciteerd met je verjaardag op reis :)