Fietsen en wandelen op Vancouver Island - Reisverslag uit Sidney, Canada van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Fietsen en wandelen op Vancouver Island - Reisverslag uit Sidney, Canada van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Fietsen en wandelen op Vancouver Island

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

29 Augustus 2011 | Canada, Sidney

We zitten nu bij Liz en Frank, een adres van Vrienden op de Fiets in Sidney, een klein plaatsje op Vancouver Island, vlakbij Victoria. We worden echt verwend, thee, koffie, een fruitsalade wordt nu klaargemaakt voor het ontbijt en we voelen ons echt thuis hier. Zelfs de wasmachine draait nog voor ons vanavond. Na al die avonturen op Alert Bay, werd het weer tijd om te gaan fietsen. Het eerste stuk van de tocht over het noordelijkste deel vsn Vancouver Island was prachtig, het is er heel rustig, je kunt er een dag prachtig fietsen door de bossen en heuvels en de hele dag amper een dorp zien. De weg ligt er pas sinds 1973 en er bestond daarvoor alleen maar bosbouw en visserij. We kamperen in de state parks, vaak middenin de bossen, op de mooiste plekjes. 's Avonds een kampvuur, een maaltje klaarmaken en mijmeren bij het vuur en vroeg plat. Na de weg door het binnenland, namen we de route langs de kust. Een mooie tocht met uitzicht op de ruige kust en al die eilandjes in de "inside passage". Wanneer het kan maken we een wandeling van een paar uur door de bossen. Het zijn prachtige regenwouden met immens grote bomen en overal mossen en varens, er is altijd genoeg te zien en onze wandelingen duren altijd veel langer dan er normaal voor staat. We fietsen door het binnenland naar Port Alberni en bezoeken Cathedral Grove een park met een oerbos met bomen van 800 jaar oud en meer dan 8 meter omtrek. En dan te bedenken dat heel Vancouver Island er zo uitgezien heeft. We blijven een paar dagen in Port Alberni, waar we een bezoekje brengen aan de houtzagerij. Hier werden en worden die gigantische bomen op maat gezaagd. Nu is het een museum waar een aantal vrijwilligers de houtzagerij, die door een stoommachine wordt aangedreven, werkend houdt. Vanuit het stadje Port Alberni nemen we een boot naar Ucluelet aan de westkust. Daar maken we prachtige wandelingen langs de ruige kust in het Pacific Rim National Park, met prachtige rotspartijen en kloven, maar ook mooie witte zandstranden. Dan nemen we een bus die ons helemaal naar Victoria brengt. Een mooie stad, maar dat hebben we al laten zien. Van daaruit fietsen we over een oude spoorlijn, "the Galooping Goose" genaamd, een tocht van 55 km het binnenland in waar vroeger goud werd gedolven. Dit is echt ontspannen fietsen, geen auto's, niet al te steil en uiteindelijk kwamen we bij de Sooke Potholes terecht. Na een dagje zweten op de fiets is het zalig om in de potholes, kleine meertjes in de rivier, af te koelen. Morgen nemen we de Ferry naar Vancouver en dinsdag de trein naar Jasper, waar een volgende etappe begint, de "Icefield Parkway", door de Canadese Rocky Mountains. We houden jullie op de hoogte.

Liefs

Evarien en Hennie

• 29 Augustus 2011 - 05:49

Gerna En Willem:

Terwijl wij jullie vorderingen zitten bij te houden komt dit laatste verslagje binnen. Dus meteen maar reageren! Wij zijn net een paar weken terug uit de States, waar je wel veel voor beren wordt gewaarschuwd maar waar je ze niet ziet. Dat is in Canada blijkbaar wel anders. Leuk al die video's. Veel succes en plezier verder!

• 29 Augustus 2011 - 06:18

Wendy:

Een goed middel tegen de maandagochtend-blues: jullie verslag lezen!

• 29 Augustus 2011 - 15:52

Anne En Jo:

Een high way voor de fiets dwars door de natuur !!! Daar kunnen wij alleen maar van dromen. Fijne tijd nog. XXX

• 30 Augustus 2011 - 12:45

Anneke En Wim:

Fantastisch om de foto's van jullie te zien. Veel herkenning want precies vorig jaar waren we op dezelfde plekken. Alleen deden wij het wat minder sportief... wel wandelen, maar verder met de auto. Wij hadden natuurlijk minder tijd.
    Hier in NL doen we ons ding tussen de natte pijpenstelen door... of er midden in.
    Tijdens de TransSib was het vooral heet in de trein en enkele frisse dagen hadden we in Omsk. Het Terelj park in Mongolie is prachtig, maar wel toeristisch, het ligt ook slechts een uur rijden van de hoofdstad.
    Geniet verder en verhaal!

• 30 Augustus 2011 - 17:59

Marijke:

hoi Evarien en Henny, leuk om jullie verhalen te lezen - ik herken er veel namen en plaatsen in : alhoewel het al 27 jaar geleden is dat ik rondgereisd heb in BC - een paar keer op Vancouver Island geweest - niet gefietst - wel gewandeld - alberni/cathedral grove, victoria, ucluelet...
    jullie maken weer een mooie lange trip.. veel plezier goede reis verder, groetjes

• 30 Augustus 2011 - 18:03

Walter:

Wow dat jullie zoveel beren op de weg zouden zien had ik niet verwacht. Hier missen jullie de prachtige heide die in jaren niet meer zo heftig heeft gebloeid vanwege de vele regen. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Verder constateer ik dat het een slecht druivenjaar is, dus daar missen jullie niets aan. Nog veel plezier daar, mooie foto's hoor.

• 02 September 2011 - 19:38

Maartje:

hallo luitjes, we genieten van jullie prachtige foto's en reisverslagen. Niet dat we daar veel tijd voor hebben, want we hebben zelf ook lekker vakantie gevierd en nu weer aan het ..... (verboden woord). Het is nu weekend en ik heb even de tijd genomen om jullie verslagen te lezen. Het klinkt fantastisch en het ziet er nog fantastischer uit. Kennen ze daar eigenlijk wel wolken? En die fietswegen zien er ook zo prachtig uit en niet al te steil zo te zien?
    Ik wil even twee blokbestellingen doorgeven:
    - 1 totempaal
    - 1 mooie plank van die houtzagerij. De andere bestellingen volgen later.
    Goed op de vogeltjes letten he.

Jullie zien er trouwens hartstikke gezond uit. t gaat wel goed volgens mij, he?
    Hoe is het om zo lang met z'n tweetjes op pad te zijn. Zo te zien zijn er niet veel anderen op pad. Kunnen jullie het nog een beetje vinden saam?
    groetjes en veel liefs van ons allemaal, Maartje 219

• 06 September 2011 - 17:23

Evelien Uit Nagele:

lieve genieters, al in jasper aangekomen en onderweg naar banff. de HI - Maligne Canyon Wilderness is een geweldige plek om te overnachten. wij waren 3 jaar geleden in banff, lake louise, field en als ik mijn ogen sluit zie ik nog die geweldige bergen en blauw-groene bergmeren.
    die bossen op vancouver island met al dat hangende mos, schitterende video!!
    groeten XX

• 08 September 2011 - 10:21

Koen.sr@live.nl:

Een beetje laat maar ik zit niet elke dag achter de laptop: kostelijke foto van die KOEN road. Een bewijs van mijn internationale bekendheid: mijn over-over-over grootvader was een bekende grappenmaker, vandaar! Veel plezier en blijf gezond. oom aat