Vulkanisch Olot - Reisverslag uit les Preses, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Vulkanisch Olot - Reisverslag uit les Preses, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Vulkanisch Olot

Blijf op de hoogte en volg Evarien

12 April 2016 | Spanje, les Preses

Inmiddels zitten we in Les Preses, een klein plaatsje vlakbij Olot. We hebben een paar dagen gefietst over de Via Verde (groene weg) van St Feliu de Guixols naar Olot. De Spanjaarden timmeren aardig aan de weg, of eigenlijk aan het fietspad. Oude spoorlijnen worden omgebouwd tot mooie fietsroutes en deze is er een van. Al gauw na de start komen we een oud stationnetje tegen dat nu dienst doet als cafeetje en we laten ons de "Americano" goed smaken. De via verdes worden zeker in het weekend veel gebruikt en we detoneren wel een beetje qua kleding met al die Spanjaarden in hun snelle pakjes. We rijden tussen velden door naar Girona, waar we de mooie oude stad verkennen en verbaasd staan van al die mensen die op het einde van de middag gaan flaneren door de straten in het centrum.

De volgende ochtend weer op pad. Het is niet echt makkelijk de stad te verlaten, want er is een Girona City Run gaande. Een behulpzame agent wijst ons de weg en we worden zelfs aangemoedigd wanneer we de finish in tegenovergestelde richting nemen. Net buiten de stad rijden we langs volkstuintjes en later op de dag door het bos omhoog. De stijging valt mee over deze oude spoorlijn en uiteindelijk klimmen we tot Col de Bas van 585 meter. We passeren mooie dorpjes met pleintjes omzoomd door platanen en natuurlijk altijd een cafeetje waar mannetjes het laatste nieuws bespreken. In het dorpje Les Preses vonden we een plek op de camping, die zoals vele campings voornamelijk vaste staanplaatsen heeft, maar voor ons tentje is er plek. We zijn blij dat de camping open is, want veel gasten zijn er niet. Is er ook iets te eten in het dorp vragen we aan Pere, de aardige Catalaan die de camping runt en hij geeft ons enkele opties, die we een voor een afgaan. Op zondag wordt er vooral uitgebreid geluncht en we vangen bot. De bar bij de kerk is onze laatste hoop en dat lijkt eerst ook fout te gaan, maar wanneer we vragen of ze toch wat voor ons warm kan maken gaat de mevrouw aan de slag en brengt ons achtereenvolgens gebakken aardappels, geroosterd brood met Spaanse worstjes (aanrader) en kip en een hele serie kipnuggets. Met een karaf wijn erbij kunnen we de dag nog goed afsluiten. De nacht is ook overzichtelijk aangezien elk kwartier de kerkklokken de voortgang bijhouden.

Hier blijven we twee dagen en het valt ook hier weer op hoeveel Catalaanse vlaggen er overal hangen. Blijkt iets te doen te hebben met afscheiding van Spanje en daar kan Pere wel een onderbouwing voor geven wanneer we het hem vragen. 's Ochtends eerst een loopje het dorp in om brood te scoren. Ieder voordeel heeft zijn nadeel, zoals de man van Barca al meldde. Het blijft 's ochtends tot laat fris, terwijl we 's avonds nog lang genieten van de avondzonnetje voor ons tentje.

De eerste dag maken we een wandeling vanuit de camping omhoog tot 909 meter, waar we een prachtig uitzicht hebben op de omgeving en de besneeuwde toppen van de Pyreneeën. We besluiten nog een dag te blijven en het park met vulkanen te bezoeken.
De volgende ochtend wijst Pere ons de route die we kunnen fietsen naar de vulkanen en het middeleeuwse dorp Santa Pau. Het is zonder bagage natuurlijk ontspannen fietsen en deze mooie omgeving, waar de lente echt begonnen is, inspireert ook. Veel mooie bloemen en bomen in frisgroen blad en zelfs een, nee later nog een Hop. Niet eentje uit Den Haag, of voor het maken van bier, maar eentje met vleugels en een mooie kam. We fietsen door het bos en velden. De vulkaan Margarida wordt beklommen en wanneer je de krater afdaalt kom je bij een oud kerkje, gebouwd om verdere erupties te voorkomen. Nou, dat lijkt aardig te lukken. De vulkaan Croscat is half ingestort, waardoor je in de paars gekleurde Caldera kijkt. Morgen fietsen we eerst terug richting Girona en pakken dan onze route op richting Andalusië.

• 12 April 2016 - 22:28

Elisabeth:

Wat heerlijk dat jullie zo genieten! En heel ontspannen dat je rustig een dagje langer blijven kan.

• 12 April 2016 - 23:33

Jo En Anne:

Ha levensgenieters,
    Wat een mooie route ! En de foto's van Barca, leuk om dat allemaal weer te zien. We kijken uit naar jullie volgende verslag !

• 13 April 2016 - 03:01

Fede Slebos:

Hi, leuke reijs, en mooie zonnetje!!!!! liefs

• 13 April 2016 - 11:28

Harry En Lucy:

Met jullie mooie foto's en verhalen, fietsen we in gedachten mee.
    Liefs uit Terborg

• 13 April 2016 - 22:13

Kees En Cora:

Hallo lieverds, ziet er allemaal weer prachtig uit en met ( natuurlijk) mooi weer. Wij fietsen hier gewoon een rondje Assendelft, ook erg mooi. Ik vertrek zaterdag voor het boottochtje en hoop droog weer te krijgen. Geniet van alles en van hier lieve groeten.

• 14 April 2016 - 10:25

Anne:

klinkt allemaal geweldig, alleen 1 tip: in spanje eet je het beste en goedkoopste met de lunch, het menu del dia. 's avonds eten ze vreselijk laat. maar wel lastig als je na een copieuze maaltijd op de fiets moet en geen siesta kunt nemen! maar jullie komen er wel uit zo te horen. maar zeker eens proberen dat menu,vaak heel goed. hoewel onze ervaring wel een poosje gelden zijn. heb het goed, veel plezier en bonne courage, lfs

• 14 April 2016 - 19:30

Evelien En Thijs :

Tjeezus, SKITTEREND! wat een geweldig goede tijd in het jaar en in jullie lieve leven om dit te doen! Ik reis met jullie mee, Google map mee en geniet mee! GEWELDIG bedankt dat jullie deze reis maken, ik had nooit dit gebied leren kennen zonder jullie!! Het maakt wel erg hongerig!
    Xxx