Laatste dagen in Spanje. - Reisverslag uit Cartaya, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Spanje. - Reisverslag uit Cartaya, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Spanje.

Blijf op de hoogte en volg Evarien

04 Juni 2016 | Spanje, Cartaya

We brengen nu een paar zeer aangename dagen door bij Ineke en Jan. We worden verwend en zitten op het terras met uitzicht op de mooie tuin. De was is gedaan, de fietsen onderhouden en morgen gaan we door naar Portugal.

Vanuit Grazalema daalden we eerst kilometers lang af door een mooi dal naar Zahara de la Siërra, één van de vele witte dorpjes in dit gebied. Na een volgend colletje zagen we onderin het dal al een viaduct van de volgende Via Verde liggen, met daarboven het plaatsje Coripe. Het stationnetje van Coripe is omgebouwd tot restaurant/hostel en we hadden geluk. Aangezien het woensdag de rustdag voor het personeel is en het nu dinsdag is, is de zaak open en is er een kamer vrij voor ons. Even uitrusten, lekker lunchen en zonder bagage nog een stukje Via Verde de la Siërra gereden. Na een paar kilometers kwamen we bij een rotswand waar tientallen gieren boven cirkelden, een prachtig gezicht. De Via Verde wordt ook door veel mensen uit de buurt gebruikt om te fietsen of te wandelen. Om 21 uur verliet de hotelbaas ons, ( hij gaat naar zijn huis in het stadje )en zaten we alleen in het stille dal onder de sterrenhemel. De plaatselijke politie kwam nog even langs, zwaaide en verdween weer.

Op zijn rustdag kwam de hotelbaas nog even een ontbijtje voor ons maken en reden we verder nog 15 km over deze route. Ons plan was om de avond in Sevilla te zijn en daarvoor moesten nog wel wat kilometers afgelegd worden onder de brandende zon. Het landschap veranderde snel, werd glooiender en we reden tussen zonnebloemen en uitgestrekte graanvelden. Aangezien het hier al langere tijd mooi weer was zag het er uit als bij ons in de zomer. Het graan werd geoogst en op de velden lagen de hooibalen klaar om verzameld te worden. Via een aantal landweggetjes, variërend in kwaliteit, kwamen we in Utrera terecht, waar elk half uur een trein naar Sevilla vertrok. We bereikten ons hotelletje in de "Barrio Santa Cruz" via een mooi groen fietspad dat vanaf het station naar het centrum liep. Wel oppassen, het is een 2-baans fietspad en af en toe staat er een boom midden op het pad.
Even later hebben we de fietsen gestald, zijn gedoucht en kunnen de oude wijk in. Wel even wennen hoor. Zaten we gisteren alleen voor het stationnetje van Coripe, nu lopen we door de drukte met toeristen vanuit de hele wereld. We vinden een tafeltje op een hoek van een straatje, nemen een biertje en bekijken het gebeuren hier. Wat opvalt is dat veel mensen blijkbaar hun mobiel nodig hebben om zich door deze wijk te kunnen verplaatsen, in plaats van lekker rond te dolen. Elke keer komen er mensen langs kijkend op hun mobiel naar hun "Sevilla App". Japanse meisjes opereren hier in groepjes van twee en wanneer ze ons de weg vragen, is mijn antwoord: " me know nothing, I am from Barcelona". We slenteren nog wat door de wijk en zoeken ons hotel op, wat best lastig is zonder app.

We hebben kaartjes voor de trein van 10 uur naar Huelva, een reis van 1.5 uur. De trein staat op de borden, alleen weten we nog niet welk perron en een Renfe mevrouw vertelt ons dat we nog even moeten wachten. Door een stukje over "El tren no llega" te schrijven hebben we misschien wel iets over ons afgeroepen, want even later komt ze ons vertellen dat de trein stuk is, inderdaad niet zal aankomen en we ons moeten vervoegen bij de "informacion". De Renfe zet bussen in en binnen 15 minuten staat de bus al klaar, gaan de fietsen onderin en verlaten we Sevilla. Natuurlijk stoppen we bij een aantal stationnetjes onderweg, maar met maar een uur vertraging komen we in Huelva aan. We volgen een route de stad uit door een rivierdelta over een mooi fietspad en spotten onderweg flamingo's en ooievaars. Op het einde van de middag worden we hartelijk onthaald door Ineke en Jan in Cartaya.

• 04 Juni 2016 - 14:01

Cora En Kees:

We hebben genoten van jullie verhalen en foto's van Spanje. Nu benieuwd hoe Portugal is.
    Ga zo door! Nog lekker een maandje Portugal en noord Spanje. Geniet er van!

Liefs en zoenen.

• 04 Juni 2016 - 14:14

Willem:

Toch iedere keer weer leuk, een mailtje en dan snel kijken wat er nu weer gebeurd is met fietsen en treinen. En met jullie natuurlijk. Benieuwd naar deel twee, geniet ervan!

• 04 Juni 2016 - 14:52

Mirjam (en Familie):

Wat een kilometervreters zijn jullie! Laat het eten jullie maar extra goed smaken, anders passen jullie straks door de brievenbus als jullie weer thuis zijn. XXX

• 04 Juni 2016 - 15:46

Jo En Anne:

El tren no llega was het afgelopen weekend goed van toepassing in Utrecht. En de dag erna ook. Spoorwerkzaamheden die uitliepen en nu maar hopen, dat het ook allemaal wissels zijn geworden, die vries- blad- water- zand- en modder bestendig zijn. Worden jullie bij Ineke en Jan ook gemasseerd en topfit gemaakt voor de volgende etappe ? We kijken ernaar uit !

• 04 Juni 2016 - 16:21

Stephan:

Ziet er Allemaal prachtig uit! Have fun!

• 04 Juni 2016 - 19:46

Maartje:

Echt genieten om jullie reisverslag en foto's te zien! Wij zijn nu ook weekendje aan t fietsen. Vandaag van Hilversum naar zee bij waterleidingduinen. Het buurtje in de strandtent was verdiend, vonden wij na 80 km. Lekkere natuurcamping hier! Veel plezier verder!

• 04 Juni 2016 - 20:45

Anneke En Henk:

Inderdaad wel een overgang van die prachtige heuvelplaatjes met bloemen en ooievaars naar die drukke maar charmante stad! Nu op naar Portugal, voor weer nieuwe avonturen. Wij genieten mee :)
    xxxxx en xxxxx

• 07 Juni 2016 - 19:38

Evelien En Thijs :

Alweer volbracht! Geweldig! Ben benieuwd naar jullie avontuur in Portugal en jullie kijk op de bevolking!
    Liefsssss