Een rondje langs de East Cape - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Een rondje langs de East Cape - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Een rondje langs de East Cape

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

26 Februari 2006 | Nieuw Zeeland, Gisborne

Na al die geisers en thermaal gebeuren werd het tijd om weer eens te gaan fietsen en dat werd een ritje naar het oostelijkste puntje van Het Noordereiland, de "East Cape".

De eerste dag vanuit Rotorua was easy going, eerst een redelijk vlakke weg langs allemaal meertjes en door bossen en daarna een lange afdaling. Daarna werd het weer vlak en een beetje Nederland met al die zwart bonte koeien langs de weg. Uiteindelijk kwamen we in Whakatane uit, een heel rustig plaatsje aan de Atlantische Oceaan, die we trouwens de komende dagen aan onze linkerhand zouden blijven volgen.

Na Whakatane volgden we de kustweg weer en waren we een groot gedeelte van de dag bezig een baai te ronden. Het is een "tidel bay" wat wil zeggen dat de baai soms droog staat en 6 uur later helemaal volgelopen is. Het leuke hiervan is dat we heel wat watervogels hebben gespot hier. De East Cape wordt amper door toeristen bezocht en het was dus zalig rustig fietsen. Geregeld een pasje, maar dan ook een prachtig uitzicht. Van onze Bruce en Denise uit Auckland hadden we een aantal adressen meegekregen van bekenden of bekenden van bekenden. Zo kom je altijd wel ergens onderdak hier.

Een van die plekjes was bij een lodge waar we aardig verhit aankwamen en onze tent neer konden zetten. Een paadje bracht ons bij een strandje in een kleine baai en even later lagen we te dobberen en van de zonsondergang te genieten. Daarna stond de BBQ al klaar. De volgende ochtend, voordat we vertrokken nog even zwemmen en fris op pad. Hoewel dat maar even duurt. De zon en de steile weggetjes zorgen ervooor dat je al weer snel verhit raakt. Dit gebied is ook het gebied van de Maori, de oorspronkelijke bewoners en bij elk dorp vinden we wel een gemeenschapshuis met mooi houtsnijwerk. De missionarissen hebben ook goed hun best gedaan, want vaak staat er een kerkje naast.

In Hicks Bay kwamen we terecht bij Joe en zijn zoon Stephan, waar we drie dagen bleven. Het is wel leuk om het ontspannen leven van deze mensen te ervaren. Hij is een soort klusjesman en heeft koeien, schapen en kippen. Een beetje self-supporting dus. Af en toe vissen en jagen in de bossen in de buurt en voor vis en vlees is ook al gezorgd. Heb je te veel vlees of vis, dan deel je het met mensen uit het dorp, zo gaat het hier. Joe heeft ons meegenomen 's ochtends vroeg naar de East Cape, de plek in N. Zeeland waar je het eerst de zon op ziet komen. Het was wel geen 2000, maar het was wel heel bijzonder om te bedenken dat je de eerste bent, die deze dag de zon op ziet komen. 's Avonds bij Joe of zijn vriend Steve eten of aan de BBQ, we zouden hier haast blijven.

Joe ging boodschappen doen in Gisborne, 200 km verderop en we reden mee met de fietsen achterin de pick up.

• 26 Februari 2006 - 12:36

Jan En Ans:

Wat mooi dat rondje langs de East Cape Evarien en Hennie, dat is wel iets anders dan een rondje Texel, liefs Jan en Ans

• 26 Februari 2006 - 17:00

Jo En Anne:

Machtig mooi al die kleuren en uitzichten.
    Helmen stann jullie goed :)

• 27 Februari 2006 - 20:04

Anneke & Henk:

Prachtige foto's!! Dat wordt waarschijnlijk een boerderijtje in NZ....Ik heb jullie website doorgegeven aan Seijer die net terug is uit NZ en graag nog even meegeniet.
    Liefs Anneke & Henk

• 01 Maart 2006 - 20:00

Tonny En Paul:

Geweldig om als eersten de zon op te zien komen bij East Cape

• 01 Maart 2006 - 21:14

Anneke:

Hallo Hennie en Evarien!
    Geweldig om te lezen en te zien. Het gaat jullie goed! Geniet ervan, wat een bijzondere ervaring!

Groetjes van je collega,
    Anneke Pietersen

• 02 Maart 2006 - 16:00

Evelien En Thijs:

easy going in nz. is het fietsen goed te doen? jullie maken flink wat kilometers op de pedalen.
    pittig hoor!!!
    prachtige baaien, nog in waihi beach geweest??
    groeters

• 05 Maart 2006 - 11:20

Fam.glaasker:

hoi evarien en hennie
    geweldig wat jullie meemaken.De foto's zijn prachtig.Geniet er maar lekker van. gr. geert,ilona denise,marc en sherida glaasker.

• 05 Maart 2006 - 13:14

Miranda Kruithof:

Ik dacht; ik ga als onderbreking bij het maken van mijn rapporten eens kijken hoe het met Evarien is".Wat een andere wereld"!!!! wat ben ik jaloers!!! Geniet er van!!! groeten aan Hennie, groeten van dirk miranda roos en emma