Cania Gorge, 1770 en Lady Musgrave Island - Reisverslag uit Sydney, Australië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Cania Gorge, 1770 en Lady Musgrave Island - Reisverslag uit Sydney, Australië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Cania Gorge, 1770 en Lady Musgrave Island

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

04 Juni 2006 | Australië, Sydney

We hebben niet veel tijd meer en willen nog naar de kust en het Barrier Rif. Raar dat je ook na 7 maanden nog tijd te kort hebt en dat je er dus nog gerust een aantal maanden bij zou willen plakken. We zijn te kort in Australie geweest om het land te kunnen "voelen" en zullen dus nog een keer terug moeten.

Via een tussenstop in Cania Gorge N.P., waar we een dagje op de camping blijven. 's Avonds makken een groep hangouderen bij het kampvuur wel erg veel lawaai, maar gelukkig zoeken ze niet al te laat hun caravan op. De volgende ochtend wandelen we wat door de kloof en gaan op weg naar de kust.

In het plaatsje 1770, waar de Engelse kapitein James Cooke met zijn Endeavour in het jaar 1770 Australie aandeed, zoeken we een kampeerplaats en gaan op zoek naar een boot die ons de volgende dag naar het Barrier Rif kan brengen. Dat blijkt niet al te moeilijk te zijn. Het is tenslotte naseizoen, maar we worden wel gewaarschuwd, want het water is nu wel heel koud, wel 20 - 25 °C. Voor een beetje Noordzeezwemmer dus een lachertje beslissen we.

De volgende ochtend brengt een snelle boot ons in 1.5 uur na Lady Musgrave Island. Het weer is goed met weinig wind en een rustige zee. Het eiland is een Nationaal Park en men kan er zelfs op kamperen voor een paar dagen. Zoals op de foto te zien is is het eiland helemaal omgeven door een rif, waar we deze dag een aantal uren snorkelend zullen doorbrengen. Er is veel te zien onder water en we genieten volop. Alleen blijkt 22 °C na 1.5 uur ook nog fris te zijn en verlaten we rillend het water. Gelukkig is de trip inclusief een uitgebreide lunch en warmen we weer op in de zon. We bezoeken het eiland met zijn mooie zandstranden. We zien veel vogels, maar voor de schildpaddden is het seizoen al voorbij. Nadat de boot ons terug heeft gebracht zijn we net op tijd voor de sunset en een pilsje.

We hebben nog twee dagen en blijven een dag aan het strand van Inskip Peninsula staan. Het is een mul zandstrand, waar we blij zijn met de vissers met hun 4WD. We durven het aan om met onze huurauto het kampeerstrand op te gaan en hebben prompt de hulp van onze buurman nodig om de auto weer uit het zand te krijgen. 's Avonds zitten we in het mulle zand bij een vuurtje, terwijl we melancholisch over het water uitkijken. We benoemen nog eens alle plaatsen die we aangedaan hebben gedurende deze 7 maanden.

De volgende dag terug naar Brisbane, de auto inleveren en afscheid nemen van onze vrienden Colleen, John en kinderen. British Airways brengt ons na een lange reis weer terug in Nederland, waar we opgewacht worden door familie en vrienden. Een beetje beduusd ondergaan we alle aandacht en zitten enkele uren later met Gees, Bobby en Fieke onwennig in ons eigen huis.