Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

13 Mei 2006 | Australië, Sydney

Na een paar daagjes acclamatiseren in Brisbane bij Colleen en John, namen we de trein naar Sydney. De trein vertrekt om 7.30 en nadat we Brisbane en de suburbs achter ons hebben gelaten, wordt het uitzicht bepaald door bossen, weilanden en kleine plaatsjes.Af en toe zien we een kangaroe springen en dan weten we weer "dit is Australie !" Stipt op tijd om 21.54 rijden we Sydney Central binnen en 20 minuten later liggen we al in ons bed in de YHA, die we via internet geboekt hadden.

Sydney bleek een stad vol verrassingen en leuke wijken, die we veelal te voet verkenden. Eerst maar eens het financiele hart van de stad in, waar we in "the Strand" ons het gebak goed lieten smaken, want het was tenslotte 11 Mei, Evarien's verjaardag. Bleek de ober familie in uitgerekend Marken te hebben wonen. We lopen door naar het oudste gedeelte van de stad, de havenwijk "the Rocks", waar we vanaf de stalen brug een mooi uitzicht over de stad hebben. Natuurlijk gaan we naar "the Opera House" en bemachtigen nog twee plaatsen voor het Celloconcert van Dvorzak. Het is een prachtig gebouw, dat vanaf het water het aanzicht van de stad bepaald. 's Avonds genieten we van het concert in de concertzaal met plaats voor 2500 mensen. Tijdens de pauze kijken we uit over het water en nippen aan ons witje.

In de studentenwijk "the Glebe", vinden we een vietnamees restaurant, dat echter geen license blijkt te hebben om wijn te schenken. Geen probleem, dan loop je gewoon naar de liquorstore en koopt een fles, die je in een bruine zak meekrijgt. De glazen staan al klaar en de serveerster ontkurkt de fles ook nog voor je. Op je rekening staat dan een bedragje voor "corkage". Later legt men ons uit wat B.Y.O., "buy your own", geschreven op het raam van het restaurant betekent. Wanneer we later op de avond vlakbij ons hotel de Chinese wijk ontdekken, lopen we ineens tussen de dimsum stalletjes, de massagetafels en kraampjes met al wat een chinees zo nodig heeft. Het is er laat op de avond nog druk en je waant je echt in "China Town". Even verderop een Karaoke cafe vol met Ozzies, die voluit meezingen. Een ander cafe hangt vol met grote TV schermen, waarop sport wordt vertoond. Zo kunnen de Ozzies, die nogal van een gokje houden, bijhouden of ze wat gewonnen hebben. Een ritje met de monorail door deze stad vol wolkenkrabbers sluit de avond voor ons af.

De volgende ochtend beginnen we de dag in "the friendship garden", een mooie chinese tuin, een oase van rust gelegen tussen de wolkenkrabbers. Over de plaats van elke plant, elke rots (veelal speciaal uit China geimporteerd) en het water is nagedacht. Wanneer we ineens toeristen in chinese kleding rond zien lopen moeten we wel even aan Volendam denken. We besluiten dat het ook een goede plek voor de lunch is en bestellen dumplings en Dimsum.

We moeten toch wel een beetje wennen aan het taaltje hier. Waren we aardig gewend aan het "hi mate" van de Nieuw Zeelanders, komt men hier met K'day aanzetten. Wanneer we bij de tourist information vragen wat het voor een weer wordt krijgen we te horen dat het "freezing cold" is, terwijl wij 20 - 24 °C wel heel aangenaam vinden.

• 18 Mei 2006 - 15:07

Anneke Pietersen:

Hallo daar!
    Evarien, nog van harte met je verjaardag. Geweldige verhalen weer!

• 18 Mei 2006 - 17:23

Ria Siemons:

Hello you,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Evarien.
    Je kijkt zo blij op de foto's! Weer een jaartje ouder en nog steeds enthousiast, actief en gezond. Je boft maar.

• 18 Mei 2006 - 18:13

Paul En Tonny:

Evarien nog proficiat met je verjaardag,beter laat dan nooit.Henny ook proficiat.Wat een stad is Sydney.Groeten uit Ulft

• 19 Mei 2006 - 09:14

Elisabeth:

Lekker die stadsfoto's, weer eens wat anders dan steile fietsheuvels en baaien. Ziet er goed uit!

• 19 Mei 2006 - 19:55

Tante Frouk:

Weer eens bij Annette en dus kan ik even kijken naar jullie foto's. fijn om te zien hoe goed jullie er uit zien! En natuurlijk hoe leuk die foto's zijn! Goede thuisreis Liefs tante Frouk

• 27 Mei 2006 - 08:40

Loes Lijkedijk:

Hallo daar,
    Tjonge wat een geweldige ervaring moet dat toch zijn, zoveel prachtige plekken gezien. Wat een voorrecht!
    geniet nog even van jullie reis. Tot ziens .groeten loes

• 27 Mei 2006 - 12:10

Kees En Cora:

Zo thuis op vakantie zijn is ook wel erg leuk. Ook hier thuis is het vaak BYO, eigenlijk wel erg makkelijk (en niet duur).Nog veel plezier en tot....Liefs K en C

• 28 Mei 2006 - 10:28

Marijke En Roos:

hoi evarien en hennie,
    het ziet er elke keer weer fantastisch uit, die foto's - die verhalen - sydney doet me heel erg aan vancouver denken incl. chinatown!
    nog gefeliciteerd en goede reis verder

• 03 Juni 2006 - 08:08

Ellen Van Der Molen.:

Hoi Evarien en Hennie.
    We hebben jullie foto`s bekeken op de site,heel bijzonder om jou daar in die prachtige omgeving te zien. Het zit er bijna op voor jullie, dit jaar pakt niemand jullie meer af!! Geniet nog de laatste periode en tot gauw.

• 09 Juni 2006 - 11:13

Sven En Jordi Van Steenis:

Wat ziet het er toch altijd weer prachtig uit en wat een geweldige verhalen.

Geniet er maar van!

• 10 Juni 2006 - 10:50

Thea En Jan:

Lieve Hennie en Evarien,
    Net terug van een van onze favoriete weekendfietstochtjes ( Kopje van Bloemendaal 90 m. hoog!!!, Kennemerduinen, Boulevard Zandvoort, Langevelderslag, De Zilk, Vogelenzang, Aerdenhout, weer Kopje van Bloemendaal maar nu vanaf de zuidkant) realiseren wij ons hoe belangrijk bewegen in de natuur voor ons is.
    weliswaar passief maar zeer geboeid volgen wij jullie natuurbewegingen. En vaak worden wij er stil van! Wat is er veel natuurschoon en wat hebben jullie dit, zowel groot als klein, prachtig vastgelegd en laten ons hiervan meegenieten!
    De lekke banden, slecht wegdek, het afzien..... lijkt geen belangrijke plaats in te nemen!
    Ondertussen komt onze jaarlijkse grote fietstocht ook dichterbij! Wat het wordt dit jaar? Wij gaan in Noord Engeland en Schotland de zg. St.Columba route fietsen. Een fietsroute van 1500 km. door het Penninische gebergte, de bossen van Zuidwest Schotland, de westkust, de eilanden, de Inner-Hebrides, De Schotse Hooglanden, de Zuid Schotse borders, de vogelreservaten langs de Noordzeekust........... en langs restanten van abdijen en kerkjes vanaf het begin van de zevende eeuw waarin het Christendom vaste voet in Engeland kreeg. Het is onze eerste kennismaking met Engeland en Schotland en wij zijn zeer benieuwd. Onze regenpakken en overschoenen gaan mee!
    Misschien hebben jullie zin om in het najaar een tochtje door onze achtertuin (Kennemerduinen, Duin&Kruidberg) te maken? Wij nodigen jullie uit en na onze vakantie en jullie reis nemen wij kontakt op.
    Lieve mensen wij wensen jullie nog veel plezier en natuurschoon en een mooie afronding van deze reis.
    Hartelijke groeten Jan en Thea Oudshoorn.

• 12 Juni 2006 - 09:18

Jacques Van Der Vlies:

Vandaag had ik voor het eerst even tijd om op jullie site te kijken. Dat ziet er indrukwekkend uit zeg!
    Evarien, voor zover je het nog niet weet, ik ben degene die sinds 1 juni jl. directeur mag zijn op de Amalia-Astro. Binnenkort krijgen we dus met elkaar te maken. Maar nu nog niet, want jullie zijn nu nog 'on tour'. Laten we afspreken dat jij (wanneer je weer thuis bent) het even laat weten wanneer je zodanig bent geacclimatiseerd dat je zover bent om met mij kennis te maken. Dat moment kun jij het beste zelf bepalen. Je kunt me dan op school vinden, of via de mail van school.
    Maar voor nu nog even heel veel plezier toegewenst tijdens het laatste deel van jullie reis!

• 13 Juli 2006 - 18:29

Goeden Avond, Evarien En Hennie!:

It took me a very long time to go toyour webpage but I finally made it! As I've lost most of my paperwork on my flight home to Austria, your emailadress was lost as well.
    I've seen that you're happy in Australia and doing wonderful things again.
    Whishing you all the best for your travels
    Edith, your friend from Austria (Tongario:))