Sevilla en de Semana Santa - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Sevilla en de Semana Santa - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Sevilla en de Semana Santa

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

31 Maart 2018 | Spanje, Sevilla

Dinsdagochtend vroeg op, dat waren deze pensionados niet meer gewend. De trein bracht ons naar Schiphol, waar Karin en Egbert al buiten klaarstonden met onze fietsen voorverpakt in dozen en onze bagage. Na een snelle knuffel konden we inchecken en wachten op de Transavia vlucht die ons om 1 uur ’s middags in Sevilla afleverde. Daar kwam de bagage snel van de band en nadat we de fietsen weer hadden samengesteld konden we naar de oude stad. Onderweg bij een kruispunt bleef een man rustig voor het groene licht wachten om ons uit te leggen dat we toch een heel andere route moesten volgen naar het centrum. We lieten hem doorrijden en besloten toch Benjaminse te volgen en niet de weg over de drukke snelweg de stad in. Aardige jongens die Spanjaarden, maar niet altijd met de meest nuttige info. Over mooie groene fietspaden de stad in en na drie kwartier stonden we voor ons hotel op het “Patio de las Cruses”. Hier blijven we drie dagen om Sevilla te bekijken en de Semana Santa mee te maken.

De week voor Pasen, de Semana Santa, is het belangrijkste feest voor de Spanjaarden en zijn er elke dag vele processies. Dit is echt wel de Passion 3.0. Boetedoening ligt ten grondslag aan de Semana Santa. Dit is in de veertiende eeuw ontstaan, ten tijde van de zwarte pest. De gelovigen van die tijd dachten dat openbare boetedoening de enige remedie was tegen deze ziekte. Elke broederschap, verbonden aan wijk en kerk en gehuld in de eigen kleur, verzorgt een processie en dat zijn er in Sevilla tientallen. In een processie kunnen wel 1000 broeders en trouwens ook zusters meelopen. Voorop een lange dubbele rij broeders, gevolgd door priesters en de muziek. Je hoort het geluid van het trage slaan van de trom al van verre. De dracht is een pij in de kleur van de broederschap met een soort puntmuts. Dit stamt al uit de tijd van de middeleeuwen, dus de KKC heeft hier niets mee te maken. Allen dragen een kaars van wel een meter, die ’s avonds aangestoken wordt. Velen lopen op blote voeten. De kinderen langs de kant bedelen om caramelo’s en heiligenplaatjes. Ook wij hebben geluk en krijgen heel wat plaatjes. Wanneer ’s avonds de kaarsen aangaan staan kinderen te wachten totdat de stoet stopt om het kaarsenvet op een bolletje op te vangen. Met de dag wordt dat bolletje groter en groter, gelijk een toverbal in vele kleuren.

We hebben geregeld het geluk om vooraan te staan en alles goed te zien. Na de vele broeders komt na de muziek een groep priesters en alles wordt opgeleukt met een goede portie wierook. Daarachter op een grote draagbaar, met eronder ongeveer 40 dragers, wordt Jezus aan het kruis door de smalle straatjes gedragen. Dat is een zware klus en de dragers worden dan ook geregeld gewisseld. Iedereen langs de route probeert de draagbaar aan te raken en ook wij verdienen extra hiermee extra punten. Wanneer de stoet moet stoppen, zoals gebruikelijk in een kruisweg, klopt een soort coördinator op de ijzeren draagbaar en roept hij commando’s. Dan gaan de dragers tegelijk door de knieën en staat de draagbaar op de grond. Iedereen is doodstil en er wordt gebeden. Na weer een signaal gaat de draagbaar weer omhoog, begeleid door de muziek van het koper. De cornetto, ditmaal geen ijsje, met zijn hoge schelle toon gaat door merg en been. Daarna zijn de trommels aan de beurt. Na weer een paar honderd broeders weer een draagbaar, nu met de “Virgin” onder een baldakijn en een groot aantal brandende kaarsen. Een indrukwekkend gezicht wanneer die draagbaar wiegend op je af komt in de smalle straatjes van Sevilla. Je kunt ook niet ontkomen aan een processie, wanneer we ’s avonds besluiten om naar ons hotel te gaan belanden we elke keer weer in een nieuwe fuik met processie en het is elke keer dik na twaalven wanneer we ons bed vinden.

’S Ochtends is het stil in de stad, de Spanjaarden zijn hier in ieder geval geen ochtendmensen. We lopen door het stille centrum en zien aan al het kaarsenvet waar de processies zijn geweest. In een cafeetje nemen we als ontbijt koffie met tostada’s met tomatenpasta, kaas en rauwe ham. Met nog een Zumo de Naranja toe. In Sevilla bezoeken we ook de prachtige Catedral, gebouwd zoals zo vaak op de restanten van een moskee. Alleen de Giralda, de minaret van de oorspronkelijk moskee staat er nog. We beklimmen de Giralda niet via een trap, maar een hellende gang, die te paard bereden kon worden. Natuurlijk gaan we ook naar het koninklijk paleis van Sevilla, de Alcaraz. De bouw begon al in de Moorse tijd en is door de koningen van Spanje daarna uitgebreid, wat te zien is aan de vele stijlen die je tegenkomt tijdens het bezoek. Prachtig en het meest indrukwekkend is het centrum van het paleiscomplex met de Moorse versieringen in Mudejar stijl. Mooi versierde bogen gesteund door ranke pilaren en alles in symmetrie. Fonteintjes en Waterbassins zorgen voor verkoeling in de hete zomer. Verder moet je zeker nu geen duidelijk plan hebben en door de straten en steegjes van de oude stad dolen en afwachten wat er op je pad komt, zoals een uitvoering van een Flamenco op de Plaza d’ Espana. Er werd door twee mannen prachtig gezongen met veel “corazon” en “moneda” in de tekst.

• 31 Maart 2018 - 15:42

Cora En Kees:

Hoi luitjes,
    wel een hele belevenis lijkt ons, met al die processies door de straten. Zo kun je het hele kerkse gebeuren (als katholiek) weer een beetje updaten voor het geval het weggezakt was.
    We zien nog geen foto's staan, maar dat zal niet lang meer duren. We zijn erg benieuwd.
    Alvast een zalig Pasen en veel fietsplezier.

• 31 Maart 2018 - 15:56

Anne T:

Eindelijk een bericht van jullie ! Ik was al bang, dat jullie verdwaald waren in de vele processies. Hier is het nog niet warm, maar we hebben nog hoop. Jullie blauwe druifjes geven in ieder geval wel kleur in de keuken!

• 31 Maart 2018 - 18:32

Maartje:

Dag buurtjes, wat prachtig allemaal. Krijg er zin in! Mooie foto’s weer! En wat mooi dat jullie nu net deze dagen meemaken. Hier is t goed. Lekker in de tuin bezig geweest. En moeder-belevenissen natuurlijk. Maar t leukste is: bart speelt nu ook follia. We hebben echt het samenspelen ontdekt, gaat al best goed! Nina en ik gaan morgen naar podium Witteman. We zullen aan je denken Evarien!

• 31 Maart 2018 - 23:06

Anneke En Wim:

Jullie reis is weer mooi van start gegaan met zo'n uitbundig Spaans feest.
    Wij genieten weer mee... wel met een dikke trui aan.

• 01 April 2018 - 09:20

Mirjam:

Ola! Wat een bijzondere belevenissen maken jullie weer mee. Ik krijg ook wel een beetje de kriebels als ik die kappen op de foto’s zie. Daar heb ik hele andere associaties mee..... Wij starten vandaag met een paasontbijtje,. Ik denk dat wij kiezen voor fruitpasta i.p.v. tomatenpasta. Ieder land zijn eigen gewoontes;-) Geniet!

• 01 April 2018 - 09:37

Ilona Eveleens:

Nou dat is een serieuze onderdompeling in het katholicism. Ziet er kleurrijke uit alhoewel die puntmutsen toch direct een associatie ophoesten.
    Fijn dat alles zo soepel verliep en toch om te lezen hoe het fietsleven van twee gepensioneerde avonturiers verloopt. Liefs

• 01 April 2018 - 10:48

Fieke:

Goedemorgen,
    Wat een bijzondere processie! Wierook, las ik. Is dat een beetje te doen Hennie? Daar worden zelfs Channah en ik helemaal naar van!
    Gister bij Gees geweest. Haar ipadje was leeg, dus jullie bericht ga ik van de week nog wel met haar delen.
    Liefs en geniet!

• 02 April 2018 - 23:14

Janet:

Lieve luitjes,

Geweldig om dit verslag te lezen aan het eind van het paasweekend.
    Sevilla, oh we hebben gelijk heimwee.
    Prachtige plaatjes en zoveel moois.
    Voor jullie geniet en wens jullie een mooie tocht voor de komende dagen.
    Liefs Janet.

• 04 April 2018 - 17:04

Anneke En Henk:

Indrukwekkende belevenissen.
    Bofferts zijn jullie, van harte gegund