Los Alerces - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Los Alerces - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Los Alerces

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

20 Januari 2006 | Argentinië, Esquel

Onze laatste stop voordat we teruggaan naar Buenos Aires, is Esquel en het Nationale Park Los Alerces, waar we weer alle tijd hebben om wat te wandelen en nog een paar extra meertjes te bezoeken. We weten inmiddels niet meer hoeveel meertjes we al gezien hebben. Een busje brengt ons naar het park , een 50 KM van Esquel .We vinden een mooi plekje, hoewel het nu het januari is,steeds moeilijker wordt. Alle Argentijnen lijken op pad te zijn en we zijn wel blij dat we al in november en december hebben gereisd en soms practisch alleen op de camping stonden. Het dagritme van de Argentijnen ligt ook een beetje anders dan het onze. ´s Avonds rond een uur of 7 gaan ze het bos in en komen met een stapel takken en stammetjes terug en gaan een vuurtje maken in de ¨fogon¨. ´s middags hebben ze natuurlijk al een aantal kilo vlees bemachtigd en rond een uur of 10 beginnen ze dat te roosteren. Eten doen ze dus pas veel later, wanneer wij na een dag wandelen al met dichtvallende ogen bij ons vuurtje zitten. Midden in de nacht, voor ons dan, horen we ze dan nog luid discussieren. ´s Ochtends wanneer wij opstaan rond 8 uur is het nog doodstil op de camping. Het gekwetter en geschreeuw van de vele vogels uitgezonderd, is het heel stil. In het dorp Futalaufquen van rond de 30 huizen, bevinden zich wel 4 winkels, die practisch allemaal hetzelfde assortiment hebben. We zullen de komende dagen weer op pasta en salade leven, maar er is ook paté en zelfs roquefort. Aangezien de kruidenier zo allergisch voor die kaas is, dat hij bij het zien ervan al overal jeuk krijgt, zal Hennie de kaas afsnijden.

We maken ook hier mooie wandelingen en komen op een keer bij een luxe hotel uit, waar je behalve prijzig kunt slapen, ook een Thee met dulces kunt krijgen. Nou dat leek ons wel wat en even later stond de tafel vond met wel 6 taarten, cake en media luna´s (zoete croissantjes). We deden ons best, maar naast het grote aantal, heeft ook de vulling van de verschillende taartjes een grote uitwerking. Ze hebben namelijk een vulling van crema en dulce de leche en daarvan is weinig al genoeg om je maag te doen kreunen. We hielden het al gauw voor gezien en hadden nog vele uren plezier van deze ¨high tea¨.

Met een boot hebben we nog een excursie over de meren gemaakt en gewandeld door de bossen met een soort argentijnse IVN gids, die ons heel wat wist te vertellen. We zagen ook de boom die het park zijn naam heeft gegeven, Los Alerces. De dikste boom, met een diameter van 2,5 meter en een hoogte van wel 60 meter, bleek zo´n 2600 jaar oud te zijn.( de diameter bepaalt de leeftijd van de boom ) De Alerces is een soort conifeer, met een heel zachte bast. Komend uit het dichtbevolkte Nederland is het zo vreemd te ervaren, dat hier plaatsen zijn, waar de natuur echt ongerept is en waar duizenden hectares bos ongemoeid worden gelaten. Dat geldt in ieder geval voor de parken. Er zijn vaak maar weinig wandelpaden, die zoals we gemerkt hebben zo weer dichtgroeien, wanneer ze niet onderhouden worden en dat onderhoud vergt heel veel tijd. Buiten de parken worden grote gebieden opgekocht door buitenlanders, zoals o.a. ene Willem Alexander en Maxima. Zouden ze al rekening houden met het einde van de monarchie?

Inmiddels zitten we weer in het hete Buenos Aires achter de comnputer met een biertje en de airco op 10. Alle was is gedaan, de bagage gepakt en de fietsen zullen na drie maanden ook eens gebruikt gaan worden. Vannacht, na een laatste maaltijd, vliegen we via Santiago naar Paaseileand, waar we een weekje zullen blijven, alvorens we naar Nieuw Zeeland zullen gaan.
Een nieuw stukje van onze reis.

• 21 Januari 2006 - 23:01

Elisabeth:

Mooiste stuk van jullie reis tot op heden vond ik de ijsbergen en de gletsjers. B.A. zeker een tikkie druk?

• 23 Januari 2006 - 10:10

Anne-Marie:

Toevallig op t.v. Paaseiland mogen bewonderen. Fantastisch dat jullie dit nu gaan zien. De mensen zijn er vriendelijk, het eten lekker en de campings goed te doen. Maar boven al is het verleden zeer interessant. Weer veel plezier, ik geniet van de verhalen en de prachtige foto's. Groeten van ons allen.

• 23 Januari 2006 - 12:46

Anneke En Wim:

Ja, Floortje was op Paaseiland in RTL5-travel zondagavond. Dat volg ik beroepshalve met plezier, net als jullie verslagen en foto's Alvast goede reis daar naar toe.

• 25 Januari 2006 - 13:16

Nina:

ook ik was al op Paaseiland met RTL 5, leuk is dat; laatst ook, al zappend herkende ik opeens die boomstronken in tierra de Fuego, net of ik er zelf al ben geweest. Veel plezier in Paaseiland, de mensen lijken me erg aardig daar. Jullie zien er trouwens heerlijk ontspannen, gezond en vrolijk uit, het reizen doet jullie kennelijk goed. Evarien, je lijkt minstens tien jaar jonger. groeten Nina

• 27 Januari 2006 - 22:19

Gerna, Willem, Julia & Mirthe:

Het was ons ook al opgevallen dat Evarien er zo ontspannen uitziet. De mirador Lago Traful is een regelrechte glamourfoto. Wij zijn natuurlijk weer heel benieuwd hoe het jullie op Paaseiland is vergaan!