Un dia al campo - Reisverslag uit San Antonio de Areco, Argentinië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Un dia al campo - Reisverslag uit San Antonio de Areco, Argentinië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Un dia al campo

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

09 November 2005 | Argentinië, San Antonio de Areco

We hadden geluk afgelopen zondag.
In San Antonio de Areco, zo´n 200 km van Buenos Aires, wordt begin november ¨la fiesta de la tradicion¨ gehouden. Vanuit heel Argentinie komen de gauchos hier naar toe om 4 dagen samen te zijn. Er waren meer dan 1300 paarden en de gauchos hadden natuurlijk hun mooiste kleren aan. Indien dat niet het geval was, waren er genoeg kraampjes om kleding bij te kopen. Overal op het terrein kom je de trotse gauchos tegen, die even een rondje op hun paard maakten, vaak in een groep met vrouw en kinderen. De vrouwen in amazonezit op het paard. Hun jurk prachtig gedrapeerd over de kont van het paard. Natuurlijk moet er ook gegeten worden. Overal zie je groepjes mensen rond een vuur, waarboven halve koeien liggen te roosteren. We bestellen ook een Asado, want zo heet het vlees van de Barbaque. Eerst een chorizon, een broodje worst en daarna een stuk koe. Bestek krijg je er niet bij, want een gaucho gaat nooit zonder zijn mes op pad natuurlijk. gelukkig heeft Eduardo daarin voorzien. Groente of salade is hier nioet te krijgen. Wanneer een kind geen honger heeft, wordt hier gezegd:¨eet dan tenminste het vlees op¨, terwijl in Nederland de groente eerst op moet. Naast ons zitten twee goed gevulde mannetjes, die hun best doen om zo te blijven ook. Een paar lappen vlees met vet worden weggespoeld met bier en wijn uit halve liter bekers. Af en toe maken ze een praatje, want dit is ook een plek om mensen te ontmoeten en misschien is de rest wel bijzaak. We lopen wat over het terrein en laten ons voorlichten over al die guacho zaken, zoals de kwaliteit van messen en leren hoeden en zadels. Uren later begint de rodeo op het middenterrein. Een paard wordt met de kop naar beneden vastgebonden aan een paal. De gaucho klimt op het paard en de dolle rit begint. Met een beetje geluk haalt hij 100 meter en wordt door twee vriendjes van het paard getilt, gevolgd door applaus. Daarna komen alle 1300 paarden met berijder langsparaderen. een prachtig gezicht. Daarna is het natuurlijk weer tijd om te eten en voor een jaar afscheid te nemen.

• 10 November 2005 - 15:50

(oom)Aat Koen:

Gistermiddag was ik met Ebeltje in Wolfheze(alles
    IN orde)en kreeg jullie brief.Vandaar dat ik nu inlog en reageer.Fantastisch dat dit mogelijk is voor een krasse knar.Hart.groet,Aat Do.10 nov.05 16.45 u.

• 10 November 2005 - 18:05

Machteld:

Beste evarien en hennie,
    mooie foto,s en een leuke site. ik ben vreselijk jaloers op jullie wereldreis, van de wereld genieten en de wereld ontdekken. hebben jullie al leuke dagen gehat nou mail ik en familie snel terug.
    groetsels machteld
    p.s. nog fijne jaren (haha) geintje maanden natuurlijk...........

• 10 November 2005 - 20:32

Pieter:

Waar is nou die foto hennie op zo´n rodeopaard ???

• 11 November 2005 - 08:14

Anne-Marie De Lint:

Geweldig om even mee te mogen genieten van jullie avontuur! De foto's spreken boekdelen, bedankt

• 11 November 2005 - 12:07

Elisabeth:

Jullie hebben toch wel een state of the art rodeohoed aangeschaft voor de vele regen die nog op jullie hoofdjes zal gaan vallen? Staat ook gewoon heel stoer. Zeker heel leuk om terug bij je nicht te zijn?

• 11 November 2005 - 19:32

Nina:

mooie foto's. Fantastisch om zo als het ware met jullie mee te reizen!

• 12 November 2005 - 22:50

Wilto:

Wat een foto's! Prachtig, hoor.Hennie, ben jij die middelste man, die aan het barbequeen is? Fiets je het er ook wel weer af?
    Het ziet er geweldig uit, de foto's , het weblog en de paarden.
    Net wat Nina zegt, leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Het is stil in het blok!, maar blijf nog maar even weg en geniet ervan.

• 21 November 2005 - 15:01

Cees Poo:

Ik geniet weer van al het moois dat jullie nu ook beleven in leeg Patagonia. Hennie, zie nou wel, veel van die caucho-jongens dragen alpino's. Vooral in het diepe zuiden ga je dat zien, als ze gewoon aan het werk zijn.
    Geniet ze verder. Cees