Fietstocht op Coromandel Peninsula - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Fietstocht op Coromandel Peninsula - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Fietstocht op Coromandel Peninsula

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

15 Februari 2006 | Nieuw Zeeland, Coromandel

Na een weekje rust in het huis van Denise en Bruce in Ponsonby, Auckland werd het toch echt wel tijd om op pad te gaan. De bagage was er, de fietsen uitgepakt en rijklaar gemaakt,dus niets kon ons nog weerhouden. Op 7 feb namen we een treintje de stad uit, zodat we een aantal drukke wegen konden overslaan. Deze week volgen we de Pacific Coast tourist route van 't Coromandel schiereiland met veel baaien, stranden en rotspartijen.

Het eerste stuk is nog ontspannen, maar wanneer de Nieuw Zeelanders een weg door de heuvels aanleggen gaat hij ook echt omhoog. We weten niet of er hier gebrek is aan bitumen ( = teer ), want een extra lusje in de weg schijnt niet mogelijk te zijn. Het wordt echt steil wanneer ze er zelfs een bordje steile helling plaatsen, dan wordt onze fiets een "pushbike". We hebben een goede wegenkaart van onze route, maar er ontbreken alleen nog de pijltjes die aangeven of de weg steil is. Wil iemand nog eens gaan fietsen hier, we hebben nu een kaart in de aanbieding voorzien van pijltjes.

De eerste avond op een camping aan de kust van een van de regionale parken, Tapapakanga genaamd. We breken onze tong nog geregeld over al die Maori namen en onthouden is ook niet al te makkelijk. Wanneer we iemand vragen waar we kunnen douchen na deze zware etappe, is het antwoord: "meestal gaan ze eerst de zee in en douchen dan onder de koude buitendouche".Dat doen wij dus ook. Het is een prachtige plek en ook deze avond hebben we een mooie zonsondergang , dus we klagen niet.

Vlak voor Thames laten de weergoden weten, dat we niet al te overmoedig moeten worden en zijn we in 10 minuten doornat. In Thames dan ook een Backpackers hostel genomen. Het is een goedkope overnachtingsplek, waar je ook veel ruimte hebt om te koken. Langs de prachtige kustweg fietsen we door naar het leuke plaatsje Coromandel. Tientallen kilometers lekker vlak met elke keer weer een mooi uitzicht op een nieuwe baai. Op het eind toch een paar klimmetjes , maar na zo'n klim worden we beloond met een prachtig uitzicht en waardering van velen. We zijn op tijd in Coromandel om het "smoke house" te bezoeken en eten die avond allerlei soorten gerookte vis, met salade en een wijntje en hebben een gezellige conversatie met 3 Nieuw Zeelandse/Nederlandse vrouwen, die hier al tienatllen jaren wonen.

De punt van het schiereiland doen we lekker zonder bagage en dat schiet goed op. We worden overmoedig en denken dat we nog wel een gravelweg rondom kunnen meenemen. Nou vergeet het maar! De gravel is 5 - 6 cm groot, in de bochten glijden we de berm in en naar beneden gaat net zo snel als omhoog. Na een ingelast overleg op een pasje besluiten we maar terug te gaan via de gladde verharde weg.

Vanaf onze kampeerplek hebben we er al twee dagen tegenaan gekeken, maar nu wordt het tijd om die hoge pas van 400 meter te nemen. Na 75 minuten en 8 stops en een paar liter water mogen we boven genieten van een prachtig uitzicht. Die dag staan we op de camping in Hahei, waar we 's avonds in het volle maanlicht een strandwandeling maken. De volgende ochtend lopen we eerst naar Cathedral Cove. Een prachtige wandeling over kliffen naar een baai, die alleen via een uitgesleten doorgang in de rotskust te bereiken is. Vlak voor de kust liggen vele kleine onbewoonde eilandjes. Na een verfrissende duik gaan we op weg naar Opoutere. Daar aangekomen weten we al dat we hier gaan blijven. Het is een jeugdherberg in een oude houten villa, met uitzicht op een lagoon en daarachter de zee. Afhankelijk van het tij staat de lagoon vol water. We kunnen de kayak's gebruiken en maken hier mooie tochten over de lagoon en riviertjes, waar we vele ijsvogels, aalscholvers, scholeksters en reigers zien. Wanneer het eb is ga je met een emmertje op pad om mosselen en pipi's te zoeken, die dan 's avonds genuttigd worden. Verder is het een prachtige plek om eens rust te nemen na 6 dagen fietsen en zo'n 350 km op de teller. Wat een plek! Het feit dat er geen winkels zijn, wordt door een Duitse jongen met auto opgelost en een extra dag is zo bijgeboekt.

We wisten al van Cora en Kees dat in Nieuw Zeeland alles te regelen is, maar wanneer we aan de mensen van de jeugdherberg vragen hoe we bij een bus komen die ons naar Rotorua kan brengen zijn we wel heel verrast. Ze belt de Kiwi-shuttle (hoe kan het ook anders) en regelt voor ons een busje om 8.30 uur de volgende morgen, dat ons oppikt bij de jeugdherberg en ook onze fietsen meeneemt. We worden op een door ons aangegeven eindbestemming weer afgeleverd.

• 17 Februari 2006 - 09:34

Aat Koen:

Laat ik nou net vanmorgen de computer aanzetten en meteen een nieuw reisverslag. Gaat zo vlug mogelijk naar Wolfheze waar wij 22 feb.samen eten.
    Bofkonten!! Stromende regen hier, 7 graden, guur en nat.Jullie zitten goed.
    hart.groet Aat

• 17 Februari 2006 - 13:56

Ans En Joop:

Breng wat van jullie zon mee !!We zien jullkie steeds bruiner worden.

• 17 Februari 2006 - 14:01

Albert(o):

Via Noly Slebos kreeg ik te horen van jullie site, dus zo snel mogelijk geopend en..........een wereld vol verrasingen gevonden!!.... en PRACHTIGE foto's!! Saludos.

• 17 Februari 2006 - 20:30

Jo En Anne:

Jo komt zondag terug van een weekje schaatsen en langlaufen in Weissensee. Het sneeuwt daar veel, maar hij vermaakt zich prima. Zijn foto's zullen wel in schril contrast staan met die van jullie.
    Wat een schitterende natuur is het in Nieuw Zeeland. Zowel beschrijving als foto's geven heel duidelijk de schoonheid weer.

• 18 Februari 2006 - 02:47

Rutger En Sophie:

Hoi Hennie en Evarien,

We zijn in Nieuw Zeeland. Hebben een autootje gekocht en reden rond dezelfde tijd in Coromandel Peninsula. We denken heel vaak aan jullie als zelfs ons autootje het zwaar heeft de berg op! We zijn nu in Wellington en gaan de 20ste met de ferry over naar Zuid Eiland. Geniet, het is hier inderdaad prachtig!