Afscheid van Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Afscheid van Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Afscheid van Buenos Aires

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

14 November 2005 | Argentinië, Buenos Aires

Wij gaan naar het zuiden!!

Vanavond nemen we de bus naar Puerto Madryn.
Het wordt ons hier veel te heet. Vandaag was het 28 °C en het is nu pas lente in B.A. Het is wel gek, naast een jetlag, hebben we ook nog last van een seizoenenlag. Waren we net aan de herfst gewend met gekleurde bladeren, hier is alles fris groen en wordt het alleen maar heter.

We zijn nu een dikke week in B.A., een stad met 10 miljoen mensen, ook wel porteños genaamd.
´s Ochtends pakken we vanaf ons appartement in Devoto, de forensentrein de stad in. Ramen en deuren staan tijdens de reis wijd open, zodat je op elk moment dat je er zin in hebt in en uit kunt stappen, want erg hard gaat de trein niet.
In de trein is al heel wat te zien. De railtender bestaat hier nog, geregeld komen mannetjes hun broodjes worst, ijs of sapjes met een schorre stem aanprijzen. Verder is er in de trein van alles te koop van horloges, agenda´s, kalenders etc....

De stad kent een aantal wijken, die veel van elkaar verschillen. Overal op straat en op de pleinen kom je mensen tegen die muziek maken en dansen, vooral de tango is hier populair. Maar ook kwamen we voor een bankgebouw een groep met vooral oudere mensen tegen, die al vier jaar op hun geld wachten. Driemaal per week komen ze hier een hels lawaai maken om aandacht te krijgen voor hun probleem. Tijdens de recessie sloten de banken en toen ze na weken weer open gingen was hun geld driemaal minder waard. Ook dat is Argentinie.

Er zijn veel musea, prachtige kerken en een begraafplaats voor de elite uit de luxe wijk Recoleta, waar ook Evita Peron begraven ligt. Natuurlijk bezochten we ook de ¨Biblioteca Nacional¨, waaraan Nolly, Evarien´s neef, als architect gewerkt heeft.

Op allerlei manieren proberen de mensen aan geld te komen. Op straat vallen de jongens op die wel 10 honden tegelijk uitlaten. Bij een kruispunt zien we mannen met reclameborden, die ze voor de wachtende auto´s omhoog houden, wanneer het stoplicht op rood staat. Bij een stoplicht wordt je voorruit schoongemaakt, wordt er zelfs gejongleerd en koop je je dagelijkse bloemen.

Rond B.A. ligt een delta van verschillende rivieren, waarop je boottochtjes kunt maken. Urugauy ligt aan de overkant van de Rio del Plata. Na drie uur varen kom je aan in het havenstadje Colonia. Je mag in Uruguay geen fruit invoeren, dus stonden we ons appeltje en banaan bij de douane op te eten, waarna de schil en het klokhuis vernietigd werden. Colonia heeft een historisch centrum, waar het heerlijk is om de drukte van B.A. even te ontvluchten en op een terrasje te lunchen met een wit wijntje.

Gisteren, zondag, zijn we naar een plaats geweest waar elke week een markt is en waar de mensen van de Campo samenkomen om muziek te maken en te dansen. De sfeer was heel ontspannen en we konden er ons uren vermaken, zoveel was er te zien, zoals jullie ook op de foto´s kunnen zien.

• 14 November 2005 - 21:25

Sandra:

Prachtige foto's, heerlijke sfeer. lekker SLOW genieten!
    liefs Sandra

• 14 November 2005 - 22:59

Willem, Gerna, Julia & Mirthe:

inmiddels ben ik zelf weer veilig terug uit Suriname en volg ik jaloers jullie verdere avonturen in Zuid-Amerika. Fantastisch zo'n website. En het voordeel is dat je aan het eind je dagboek meteen compleet hebt. Wij blijven jullie volgen!

• 15 November 2005 - 08:04

Agma:

Hoi,
    Kreeg net jullie adres van Wilma Jansen. Ik ga jullie volgen, leuk dat jullie dit weer doen. Betekent dit dat je weer helemaal beter bent? Ik ga zondag weer op pad naar Egypte, ben net terug uit Libië. Veel reisplezier,
    Agma

• 15 November 2005 - 10:08

Jo En Anne:

We hebben weer genoten van jullie foto's. Ik mis wel de foto waarop jullie de tango dansen.

• 15 November 2005 - 16:09

Simon:

hoi juf, is het leuk juf. Ik vind het heel leuk om te lezen van je vakantie. Ik mis je wel een beetje. Groetjes van Simon

• 15 November 2005 - 19:36

Marijke:

van elisabeth net het adres gekregen - geweldig om zo een beetje mee te kunnen reizen -

• 17 November 2005 - 14:43

Cora En Kees:

Zo te zien hebben jullie het prima. Kunnen we straks tango les van jullie krijgen?

• 17 November 2005 - 16:37

Evelien:

ziet er zeer vakantie uit, mag het een graadje minder, het wordt tè heet!!!
    de foto's zijn groot en scherp, prachtig!
    prachtige mensen.
    jullie ook.

• 18 November 2005 - 13:30

Cees (welke??):

Hoi Evarien en Hennie,
    mooie foto's!
    Kreeg jullie berichtje nog over "Les Choiristes"...heb genoten en wil hem tijdens een studiedag ook aan mijn team laten zien...