Tierra del Fuego , el fin del mundo !! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Tierra del Fuego , el fin del mundo !! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Tierra del Fuego , el fin del mundo !!

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

02 December 2005 | Argentinië, Ushuaia

We hadden geluk, ons vliegtuig naar Ushuaia vertrok met een vertraging van 2 uur, maar de dagen erna stokte het vliegverkeer helemaal vanwege de staking van Aerolinas Argentinas. Toen men ons bij het inchecken meldde dat er een vertraging was, kregen we ook te horen dat het best meevalt, want de vlucht was ten slotte niet gecanceld. Zo leer je hier in Argentinie net iets anders naar de dingen te kijken.

In tierra del fuego oftewel Vuurland zijn we 6 dagen gebleven. Het is de zuidelijkste plaats van Argentinie en we zijn nadat we eten hadden ingeslagen direct doorgegaan naar het Nationaal Park om te gaan kamperen. dachten we dat het hier wel primitief zou zijn, mooi niet. We kregen een prachtige plek aan Lago roca, met een vuurplaats en picknickbank en stonden er praktisch alleen. Douches en restaurant vlakbij, zodat je ´s avonds om acht uur nog met een bestelde pizza en een flesje wijn aan het water kunt zitten. Uiteindelijk zijn we 5 dagen in het park gebleven.
Soms was het er wel druk. Wanneer een cruiseschip met zo´n 1500 amerikanen en Europeanen aanlegt heeft men 1 dag om de omgeving van Ushuaia te bezichtigen. Al die mensen worden dan in bussen geladen en maken een toer door het park. Meer dan 25 minuten voor een stop bij de camping om te plassen, koffie te drinken en de nodige souvenirs te kopen zit er dan niet in.
En wanneer je dezlfde avond doorvliegt naar huis kan het zijn dat je je wisselgeld maar aan Hennie doneert. waar hebben we dat eerder meegemaakt?

In het Nationale Park hebben we een aantal prachtige wandelingen gemaakt. We hadden geluk met het weer en dat betekent voor deze uithoek van de wereld amper regen en geregeld zon. Aangezien het hier lente is wordt je al om 4 a 5 uur gewekt door de vele vogels rond de tent en om een uur of 8 a 9 vinden we het tijd om op te staan. Het wordt dan aangenaam warm, misschien zo´n 15 °C en tijd voor het ontbijt. We kijken uit over het water en de besneeuwde uitlopers van de Andes en proberen de watervogels te identificeren. Velen beginnen met Patagonian.... goose, dus dat wil wel lukken. Wat verder opvalt is dat de vogels helemaal niet schuw zijn. Ze blijven vlakbij ons zitten, zodat fotograferen ook nog mogelijk mis. Een wandeling van 3 uur kan op dan wel 5 uur duren, omdat er naast de vogels veel planten en mossen te zien zijn.

´s Avonds halen we een wijntje bij het restaurant, eten wat en maken een houtvuur.
Zondag was een mooie dag, waarop veel mensen uit Ushuaia een dagje aan het meer komen ontspannen en daar hoort natuurlijk een Asado bij. Halverwege de dag is elke Grillplaats bezet en hangen de gespieste lammetjes en stukken koe te roosteren boven het vuur.

Verder met een boot een tochtje op het Beagle kanaal gemaakt. Veel vogels zeeleeuwen en pinquins gezien.
Een stukje richting Antartica, mnaar niet helemaal, dat is te prijzig. Wat we wel gaan doen op 16 December is een boottocht vanuit Puerto Natalis in Chili naar het noordelijk gelegen Puerto Montt, een tocht van 4 dagen met een ferry van Navimag door de vele fjorden en langs de gletsjers van de Chileense kust

Toen we dese trip boekten bij een reisburo vroeg het meisje ons of we al een hotel hadden, want ze had nog wel een plaats voor ons. Gisteravond na de boottocht naar het gegaan met een flesje wijn. Zij haalden pizza en we hadden een heel leuke avond. Zo ervaren we elke keer weer hoe hartelijk de Argentijnen zijn. ´s Ochtends samen naar de bus en natuurlijk dikke zoenen ter afscheid.

Na een busrit van 12 uur zitten we nu in punta Arenas. De voor ruit van de bussen en auto´s hier wordt in het algemeen gesierd door een grote of een aantal barsten. Panisch zoals wij soms zijn over een klein sterretje zal de mensen hier niet overkomen. Ook hier moesten we al het fruit en dierlijk materiaal opeten voordat we de grens overgaan, dus vroeg Evarien aan de bijrijder hoe lang het nog zou duren voordat we bij de grens zijn. Terwijl we al uren door een kaal landschap rijden, waarin wij weinig variatie kunnen ontdekken, kijkt hij een tijdje naar buiten alsof hij peilt waar we zijn en zegt, nou nog een kwartiertje.

Onze plannen voor de komende 2 weken zijn het Nationale park van Chile: Torres del Paine en het Glacier N.P.

• 02 December 2005 - 10:53

Anne:

Vandaag een dagje vrij, omdat ik nog wat dagen op moet maken voor het einde van het jaar. Zie ik tot mijn vreugde weer een leuk verslag en mooie foto's van jullie. Mijn dag is goed begonnen. Waarom leg jij je pet voor je op de grond, Hennie ? Logisch, dat de mensen denken dat ze er wat in moeten doen.
    Goede reis verder, ook namens Jo.

• 02 December 2005 - 12:14

Joop En Ans:

De fotots worden steeds interessanter. Ga zo door

• 02 December 2005 - 12:28

Anne-Marie:

Toevallig gisteren aan jullie gedacht. Hoe zal het zijn, tijdje niks gehoord? En daar was een nieuwe mail! Geweldige natuur en omgeving. Lekker stil 's nachts in de tent. Het is hier wel anders met al de Pieten op het dak. Leuk om jullie te volgen, tot de volgende mail, lieve groeten van Bas, Josephine, marien en Anne-Marie

• 02 December 2005 - 19:10

Fedrico Slebos:

que buenas fotos!!!!!
    saludos
    fede

• 02 December 2005 - 19:34

Evarien:

fijn die computers in zuid chili. Heeft Hennie een mooi verhaaltje gemaakt. Wil ik er 1 zinnetje in veranderen, is het halve bericht weg omdat de computer uitvalt. Moeten we straks maar naar een andere lokatie

• 03 December 2005 - 13:22

Nina:

ik heb weer genoten van foto's en beschrijving en dat, zoals wilto in een eerder bericht ook schrijft, allemaal gratis.
    Het lijkt wel of jullie in een uithoek zitten en midden in de natuur, ver van alles, ja,ja maar wel achter elk rotsblok een internetcafe;en dan nog mopperen als de computer een keer uitvalt!
    Bedankt dat jullie ons laten meedelen in al dit prachtigs! Tot de volgende keer.

• 10 December 2005 - 13:25

Silvan:

Schitterende verhalen hier! Ik lees ze allemaal vanaf het begin (de perfecte manier om mijn Nederlands een beetje op peil te houden) en het is is fantastisch om tegelijkertijd de belevenissen aan de ene kant van de wereldbol te lezen en aan de andere kant mee te maken!

Ik begrijp nu volledig, hoe je verslaafd kan raken aan reizen!

Helaas zijn er hier in India geen mensen die zomaar een hoop geld aan mij geven. :( (Al zijn er talloze die al mijn geld willen, of ten minste een groot deel daarvan.

Mijn website voor jullie was helaas maar bijna af, gelukkig is waarbenjij een zeer goed alternatief. Ik herken volledig de beperkte Internet toegang in de niet-Westerse wereld.

Namaste,

Silvan

• 22 December 2005 - 21:48

Inge En Iris Birkhoff:

Hallo juf Evarien en Hennie,
    Hier een berichtje van ons, we moesten aan je denken en opeens dachten we aan je website. Wat gezellig om zo te weten te komen wat je allemaal meemaakt. Juf en de foto's zijn schitterend. Veel plezier nog en we blijven jullie volgen,
    groetjes iris en inge