¨Cruise¨ door de fjorden van Zuid Chili - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu ¨Cruise¨ door de fjorden van Zuid Chili - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

¨Cruise¨ door de fjorden van Zuid Chili

Door: Evarien en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

21 December 2005 | Chili, Puerto Montt

Nou ja een cruise kun je het nu ook weer niet noemen.
We zaten op een omgebouwd vrachtschip, waar onderin de boot een aantal vrachtwagens stonden met o.a. met koeien. Leuk hoor, vaar je midden op zee, hoor je ze nog loeien. Een nadeeltje was wel dat die koeien ook naar het toilet moeten en dat afhankelijk van de inlaat van de airco en de vordering van de reis, je verrast werd op een echt boerenlucht, mestlucht en uiteindelijk ammoniak.

Donderdagavond zijn we ingescheept in Puerto Natales en ´s ochtends om 6 uur werden we door de bel gewekt en vertrokken we voor een vier dagen durende reis door de zuidelijke waterwegen van Chili. Het was een prachtige tocht langs vele, Chili heeft er waarschijnlijk duizenden, kleine eilandjes. Er was altijd wel iets te zien.
Soms voeren we door smalle doorgangen van 80 meter en een volgende keer deinden we stevig op volle zee.

Wat ons als nederlanders verbaasde dat er zoveel land bestaat waar totaal niemand woont. We hebben een afstand van 1500 km afgelegd en pas de tweede dag kwamen we een vissersplaatsje tegen. Natuurlijk ook langs een gletsjer gevaren, die van de zuidelijke ijskap in de chileense wateren uitmondt.

De reis werd begeleidt door 3 hostesses, die ons goed bezig gehouden hebben. De dagen werden gevuld met documentaires, lezingen over gletsjers etc. en een aantal films. Elke dag voor de lunch en voor het diner een Happy hour met pisco sour. Dat is het drankje in Chili, zoet en zuur tegelijk en met alcohol natuurlijk. De laatste avond zelfs Bingo en disco, maar gelukkig was er een goed alternatief, een mooie zonsondergang aan boord.

Het eerste stuk van de reis was er geregeld regen, zodat we goed de tijd hadden voor een spelletje, een boek en praten met onze medepassagiers. De laatste dag was, ook doordat we natuurlijk een stuk noordelijker zaten, een mooie dag die we buiten doorbrachten. Het was die dag ook een dag voor het spotten van dolfijnen.

De structuur van de dag werd bepaald door de drie maaltijden, waarop iedereen zich weer liet zien in de comedor. Op de derde dag, alsof het zo gepland was, kregen we de grootste deining precies toen we met ons dienblad met eten naar onze tafeltjes moesten. Iedereen moest een beetje wennen aan de bewegingen van de boot en velen liepen een beetje dronken door de boot.

• 21 December 2005 - 23:29

Evelien En Thijs:

ook voor jullie fijne kerstdagen, bedankt voor jullie samen delen.
    dubbele vreugd!!!!!!!!!!!

• 22 December 2005 - 14:27

Anne En Jo:

Zo te zien hebben jullie echte zeebenen. Wij doen het jullie niet na.
    Wij wensen iedereen die deze weblog leest: Hele Fijne Feestdagen en een Heel Goed 2006

• 22 December 2005 - 19:53

Anne-Marie De Lint:

hoi hoi Evarien en hennie
    leuke foto,s hebben jullie allemaal!!! en nog vrolijk kerstfeest!

groetjes Anne- Marie en Josephine en Bas en Marien!!!wij vertrekken nu naar MEXICO

doeg doeg

• 23 December 2005 - 07:22

Leni Von Bonsdorff:

Dear Hennie!
    What I can see from the pictures, you must really be enjoying your travelling! I wish you both a Happy Christmas in the exotic surroundings. Best regard from a cold and dark Helsinki

• 23 December 2005 - 11:45

Tinus En Maria:

Eindelijk tijd om op ons gemak te lezen hoe het jullie vergaat en de prachtige foto's te bekijken.
    (een soort van "meereizen" maar dan anders) Erg leuk om te lezen en te zien!
    We wensen jullie hele fijne kerstdagen!!

• 24 December 2005 - 10:56

Martin En Joke Pietersma:

Hoi Evarien en Hennie, wat ziet alles er fantastisch uit! het is echt een plezier om naar te kijken.
    We wensen jullie ontzettend fijne feestdagen toe. Geniet ze verder! Groet, Martin en Joke

• 26 December 2005 - 11:41

Adriaan:

Wat een prachtig reisverslag. Ik had wat gemist.
    Gelukkig dat ik jullie nu kan vinden om jullie op je reis te volgen. Een geweldige inhaalslag. Liefs

• 29 December 2005 - 11:20

Elisabeth En Willem:

Vanuit een zonnig en licht besneeuwd Apeldoorn wensen wij jullie een dynamisch en gelukkig 2006 toe!

• 30 December 2005 - 15:45

Nina:

oud en nieuw in het blok zal vast kaal zijn zonder jullie; maar jullie jaarwisseling zal vast wel een mooie en bijzondere zijn(hetzij met een adembenemende zonsondergang, hetzij een indrukwekkende gletscher of ander schoons uit de natuur.)Ik wens jullie een fantastische, indrukwekkende, spannende, maar ook voorspoedige voortzetting van deze reis in 2006 (waar ik dan ook weer via de weblog van hoop mee te genieten) en natuurlijk een behouden thuiskomst in wat was het :juni, juli....heel ver weg in ieder geval. Veel liefs van nina

• 30 December 2005 - 20:08

Walter & Jitske:

fantastische plaatjes! jaloers op de paarden, de bergen, de prachtige campingplaatsjes en de witte kerst, hoewel sneeuw ligt nu ook aan de eemnesserweg op de laatste dag van het jaar, veel geluk in 2006. wij genieten van jullie ervaringen.

• 02 Januari 2006 - 09:15

Rob:

Feliz Año Nuevo, nog veel plezier op de rest van jullie reis!!

• 04 Januari 2006 - 19:05

Bart:

Hallo H&E, gelukkig 2006 voor jullie, moet wel lukken met zo'n begin. Wij hebben ons met jullie sjoelbak vermaakt op oudejaarsavond. Het was wel wat rustiger dan voorgaande jaren. Blijf vooral van die mooie foto's maken. Groeten van 219

• 06 Januari 2006 - 14:52

Serge:

Mooie foto's! Is het er koud?
    Groeten Serge