Fjorden en Gletsjers - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Fjorden en Gletsjers - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Fjorden en Gletsjers

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

30 Juli 2013 | IJsland, Skaftafell

Ook hier een hittegolf, maar natuurlijk met mate, we scoren temperaturen van 15 tot 20 graden, Celcius wel te verstaan. De dagen worden al korter, midden in de nacht hebben we twee schemeruurtjes en verder moet je echt op je horloge kijken om te weten hoe laat het is. We maken dus lange dagen. Gisteren in het gebied rond Skaftafell een wandeling gemaakt van ca 8 uur. Het was prachtig weer en de uitzichten waren adembenemend, zo mooi. Prachtige gletsjertongen, die van de Vatnajokull afbuigen de vele dalen in. De Vatnajokull blijkt de grootste gletsjer van Europa te zijn en meet honderden vierkante kilometers. Mooie grillige bergkammen in vele kleuren. Wel hard werken over rotsen en steile paadjes, maar waard elke meter. Vanochtend vroeg op, ca 7 uur en weer terug naar Skaftafell om nog wat te wandelen. Komt er net een toerbus aan. Sommigen, die beseffen dat ze maar een uurtje hebben hier, gaan direct op pad en nemen het "rolstoelpad" naar de gletsjer. Komen er nog drie Indiase mensen uit de bus en de man spreekt de memorabele woorden: "Just a walk, nothing special", en gaat het bezoekerscentrum binnen, waar hij even later nog verveeld rondloopt. Ben je in een van de prachtigste wandelgebieden van Ijsland, ga je je lopen vervelen in de shop van het bezoekerscentrum. Verder zijn de berkeboompjes hier zo laag, dat je makkelijk over een bos heen kunt kijken. Eergisteren het gletsjermeer, de Jokulsarion bezocht. De gletsjer ligt kilometers landinwaarts en produceert grote brokken ijs van tientallen bij tientallen meters, die langzaam het meer af komen drijven naar zee. Prachtig gezicht al die ijsklontjes, in de kleuteren wit, blauw en zwart. We zijn het meer gevolgd helemaal tot aan de gletsjer. Onderweg heel wat vogels gezien, o.a. de noordse stern, die elke keer gracieus het meer induikt en weer met een visje bovenkomt. Helemaal zonder gevaar is deze wandeling trouwens niet, want wanneer je te dicht bij een nest komt, gaat de stern in de aanval. De Noorse stern verjaagt ook de veel grotere Grote jager uit zijn nestgebied. We hadden de laatste twee dagen wel een heel luxe camping, met een eetzaal, keuken en warme douches, alleen het zwembad was dicht. Achter onze tent een weitje vol paarden. Nu gaan we verder naar het westen en gaan het binnenland in voor een paar dagen. Eerst maar even navragen of dit iets is voor onze Polo, of dat we toch beter een bus kunnen nemen. Tot het volgende verhaal.

Liefs

Evarien en Hennie.

• 30 Juli 2013 - 16:52

Evarien En Hennie:

We hebben al 14 jaar een Corsa hoor!
    Die Polo was daarvoor.

• 30 Juli 2013 - 17:07

Bjorn:

8 uur wandelen? wow...

• 30 Juli 2013 - 17:32

Jo En Anne:

Jo zei gisteren al : Geen verslag van Evarien en Hennie ?
    Adembenemende foto's !!! Wat denk je, kan ik ook over het bos heenkijken ;) Die Indiërs kunnen er zeker niet tegen, dat Europa ook mooi is. Ik dacht al, hebben jullie de Corsa weer ingeruild.

• 30 Juli 2013 - 19:31

Wij genieten mee...:))

Liefs A&H

• 30 Juli 2013 - 22:55

Cora EN Kees:

Wat hebben jullie weer een mooie avonturen en foto's.
    Denken jullie er wel aan met die hittegolf van 15-20 graden dat jullie genoeg drinken en binnen blijven, want oudere mensen hebben gauw last van uitdroging of worden bevangen door de hitte.
    Ik zag net nog het weer in Reykjavik en dat ziet er goed uit. Wij hebben nu regen, maar vrijdag weer 33 graden...

Geniet en we lezen wel weer wanneer jullie wat beleven.
    P.s. Wij kunnen ook de 27e, gezellig!

• 07 Augustus 2013 - 16:02

Janny:

Lieve H en E , hoewel IJsland in 3 dagen " gedaan " , heb ik ook heel mooie herinneringen en kan ik me voorstellen dat jullie genieten. Maar niet iedereen heeft de luxe van lange vakanties en na de 70 nemen de krachten af. Maar we spreken jullie nog wel. Vergeet niet de warmwaterbronnen bij de luchthaven om tot rust te komen !Nog een heel fijne tijd., liefs Cees en Janny.