Corsa gaat 4WD - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu Corsa gaat 4WD - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Evarien Hennie - WaarBenJij.nu

Corsa gaat 4WD

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Evarien

02 Augustus 2013 | IJsland, Skaftafell

Hoewel VIK, een plaatsje aan de zuidkust van IJsland met 300 inwoners, niet echt klein is naar IJslandse maatstaven wordt het niet herkend door google maps. Maar we zitten er vanavond toch en hebben ons tentje neergezet, voor de verandering weer eens pasta gegeten en maken plannen voor de komende dagen. Onze weer-site gaf drie plaatsen VIK aan op Ijsland. Eentje met alleen maar regen de komende dagen, dus hebben we maar de tweede met mooi weer gekozen. De wegen op Ijsland zijn een verhaal apart. De hoofdweg, route 1 oftewel de ringweg is een soort provinciale weg en vaak nog niet eens geasfalteerd. Alles buiten de ringweg is een verrassing en bestaat uit gravel en vaak ontbreken de bruggen. We willen graag wandelen in het nationaal park in het binnenland, maar de weg erheen heeft een F voor het nummer staan en dat betekent "Four wheel drive" oftewel 4WD. 4 wielen heeft onze Corsa wel, maar of dat genoeg is? Gelukkig biedt de mevrouw van het toeristen bureau hulp. De weg naar de Eldgja, een kloof die omstreeks 930 ontstaan is na een jarenlange eruptie en precies op de mid-Atlantische breuklijn ligt is weliswaar een F-weg, maar met een gewone auto goed te doen. Dus gaan we op pad, nadat we eerst getankt hebben en de supermarkt bezocht hebben. Het eerste stuk is geasfalteerd, maar al gauw stuiten we op gravel en we kachelen met een vaartje van 15 - 20 km bergje op en bergje af. Soms moeten we terug in de eerste versnelling en loopt de temperatuur stevig op, maar na 1,5 uur bereiken we de berghut met camping. De volgende dag gaan we eerst een stuk op de fiets naar de kloof en nemen een pad dat ons omhoog voert naar de rand van de kloof, die we een tijdje volgen. De hele tijd hebben we een prachtig uitzicht op de kloof met de rotsformaties en door verscheidene mineralen bezit de kloof vele kleuren, o.a. dieprood. We beklimmen de 943 meter hoge Gjatindur aan het einde van de kloof en hebben een uitzicht over de hele omgeving en de gletsjers. Na 10 uur zijn we terug op de camping en na weer een maal van rijst met goulash uit blik, vallen we direct voor 21.00 uur in slaap. 's Avonds is het fris in de bergen en wanneer je je eten vanuit de pan opgeschept hebt, dien je wel direct te beginnen en eet je als het ware tegen de klok. Want het eten koelt zo snel af dat het na enkele minuten al weer koud is. Je onderscheidt ook meteen een IJslander van een toerist. Wanneer het tegen de avond iets frisser wordt en wij de fleece aandoen, loopt de ander nog in shorts en T-shirt. Nou we gaan aan de koffie en naar bed, want morgen is het tijd voor een bezoek aan de puffin kolonie dichtbij VIK.

Liefs

Evarien en Hennie

• 03 Augustus 2013 - 11:04

Jo & Anne:

We zien het, jullie komen zo wel goed aan je trekken : varen, 4WD cross, fietsen, wandelen. En goed weer ! Houen zo !

• 03 Augustus 2013 - 19:34

Jan En Ans:

Evarien en Hennie wat een geweldig mooie natuur, prachtige foto's.
    Wat zullen jullie genieten en wij genieten met jullie mee.
    Liefs Jan en Ans.

• 06 Augustus 2013 - 08:56

Arjan En Heleen:

prachtig prachtig prachtig! Lieve groet!